Ranskassa taivastellaan vilkasta kulttuurielämää

Kulttuuri on Ranskassa kannattavaa bisnestä. Joidenkin mielestä uutuuskirjoja, elokuvia ja levyjä tulee nykyään markkinoille jopa liikaa.

kulttuuri

Pariisilaisten kirjakauppojen ikkunat kertovat jälleen uuden kulttuurisesongin käynnistymisestä. Viime päivinä vitriineihin on ilmestynyt kymmeniä uutuusteoksia. Vauhti tulee edelleen kiihtymään, sillä yksin kirjoja ilmestyy Ranskassa lähikuukausina yli 500 kappaletta.

Valinnanvaraa riittää myös levykaupoissa ja elokuvateattereissa, sillä valkokankaalle putkahtaa joka viikko vähintään kymmenen uutuusfilmiä.

Kulttuuristakin tullut kertakäyttötavaraa Kulttuuritarjonta on niin runsasta, että on alettu puhua jopa ylituotannosta. Valtaosa levyistä, kirjoista ja elokuvista painuu unholaan heti ilmestyttyään. Esimerkiksi viime syksynä ilmestyi yli 600 uutuuskirjaa, joista vain ani harva on yltänyt merkittäviin painoslukuihin. Mitä järkeä ylimitoitetussa tarjonnassa on, kysyy ranskalainen Télérama-lehti. Ei mitään, vastaa filosofi Gilles Lipovetsky, jonka mielestä kulttuuritehtailu noudattaa entistä selvemmin kaikkivaltiaan markkinatalouden ja kertakäyttöideologian lakeja. Tuotantoyhtiöille ja kustantajille levyt, kirjat ja filmit ovat suuren luokan bisnestä, joka voi poikia Ranskan kokoisessa maassa miljoonien eurojen voitot. Filosofi Bernard Stiegler huomauttaa, että tämänkaltainen ajattelu on lyhentänyt elokuvien ja kirjojen elinikää entisestään. Ylituotannon vaarana on myös se, että yleisön mielenkiinto saattaa herpaantua. Stieglerin mielestä romaanien paikalleen jämähtänet painosluvut ja levymyynnin lasku ovat jo merkkejä siitä, että kuluttajat alkavat väsyä jatkuvaan uutuusralliin. Erottautuminen massasta on entistä tärkeämpää

Kulttuuritehtailun kiihtyvä vauhti on tuonut uusia haasteita myös tekijöille. Ranskalaisilta kirjailijoilta, elokuvantekijöiltä ja taiteilijoilta vaaditaankin nykyään paitsi lahjakkuutta, myös esiintymiskykyä ja mediaseksikkyyttä.

Esimerkiksi satojen uutuuskirjojen joukosta erottuu parhaiten teos, jonka tekijä puhuu sujuvasti ja näyttää hyvältä televisioruudussa ja naistenlehtien valokuvissa.

Kilpailu yleisön huomiosta on nykyään siinä määrin kireää, että paikka auringossa lohkeaa yleensä vain mediataitureille, joitten hengentuotteiden markkinointiin valitaan tarpeeksi tehokkaat keinot.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset (Anneli Vehkoo, Pariisi)