1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Big Brother -ohjelmassa piilomainontaa

Subtv on rikkonut piilomainontakieltoa Big Brother -ohjelmassa, suomii Viestintävirasto. Se moittii etenkin Fanipala-tuotteen näkyvyyttä ohjelmassa, jota Suomen LU Fanipala sponsoroi.

Viraston mukaan Fanipala-kuviota esitettiin ohjelmassa useita kertoja yhden ohjelmajakson aikana, vaikka tuotteeseen viittaaminen ei ollut ohjelman sisällön kannalta perusteltua. Tämä on viraston mielestä selvää piilomainontaa.

Lisäksi Fanipala-kuvio esitettiin ohjelman mainoskatkoilla Fanipala-mainoksissa. Samanlaisten tuote-elementtien käyttäminen ohjelmassa ja mainoskatkoilla kuitenkin hälventää mainonnan ja itse ohjelman rajaa sekä johtaa katsojaa harhaan ohjelman luonteesta, huomauttaa Viestintävirasto.

Se ottaa päätöksessään kantaa myös Big Brother -ohjelman sponsoreista ilmoittamiseen. Jos televisio-ohjelma on sponsoroitu, ohjelmien alussa tai lopussa on selvästi esitettävä sponsorin nimi tai tunnus, virasto muistuttaa.

Se katsoo, että Big Brotherissa olisi pitänyt ilmoittaa sponsoreiksi Subtv:n ilmoittamien sponsorien lisäksi myös Rautakirja ja EMI Finland.

Lisäksi Viestintävirasto huomauttaa, että Subtv:n Internet-sivujen maksullista netti-tv:tä ei olisi saanut esitellä Big Brotherissa, vaan mainostauolla.