1. yle.fi
  2. Uutiset

Saksalainen kulttinäytelmä ensi-iltaan Helsingissä

Helsinkiläinen Q-teatteri tuo torstaina ensi-iltaan Saksassa kulttimaineeseen nousseen René Polleschin näytelmän Heidi Hoo ei ole enää täällä töissä. Polleschin tekstejä ei ole aikaisemmin esitetty Pohjoismaissa.

kulttuuri

René Polleschin kirjoittama Heidi Hoo ei ole enää täällä töissä on kolmen naisen esittämä satiiri työn ja perheen yhteensovittamisesta turbokapitalismin puristuksessa. Raha korvaa tunteet, teknologia muovaa identiteettejä ja lapset pannaan nukkumaan sähköpostilla. Q-teatterin lavalla Polleschin näytelmän esittävät näyttelijät Elina Knihtilä, Pirjo Lonka ja Mari Perankoski. Näytelmän juonta ei sen kummemmin voi kuvailla, sillä sitä ei ole. Sen sijaan Polleschin teatteri on yhteiskunnallista manifestaatiota ja iskulauseiden ryöpytystä ilman lepotaukoja. - Tällaisella eräänlaisella tykitysatakilla voidaan suoraan ottaa kantaa asioihin, jotka leijuvat ilmassa epämääräisesti mutta aiheuttavat selvää ahdistusta ja hämmennystä¸ toteaa tekstin Q-teatteriin ohjannut Mika Leskinen. Heidi Hoo ei ole enää täällä töissä oli René Polleschin läpimurto Saksassa. Berliinissä kuutisen vuotta sitten ensiesityksensä saanut näytelmä on osa Polleschin trilogiaa, jota ei Saksan ulkopuolella ole juuri esitetty. Syynä on se, että näytelmäkirjailija on ollut nihkeä myöntämään tekstiensä esitysoikeuksia. Pollesch ei ole halunnut ottaa riskiä, että joku kesyttäisi hänen manifestinsa dialogeiksi, sillä se ei ole niiden tarkoitus. René Pollesch on siinäkin mielessä poikkeuksellinen näytelmäkirjailija, että hän kirjoittaa tekstinsä pääasiassa naisten suuhun. Tämä siksi, että hänestä kapitalismi on sidoksissa sukupuolijärjestelmään. Sekä naiset ja miehet ahtaalla Nykyisessä tilanteessa yhteiskuntakritiikki on terävintä naisten näkökulmasta esitettynä, toteaa myös Mika Leskinen. Hän huomauttaa, että vallitsevat taloudellis-tekniset arvot ovat varsin miehisiä. - Ylipäätään mies- ja naisroolit ovat ympäröivässä kulttuurissamme liian ahtaita. Mielestäni ihmiseen sisältyvät molemmat sukupuolet, joten niiden ahtaminen liian tiukkoihin positioihin on luonnonvastaista. Polleschin näytelmän nimihenkilöä Heidi Hoota esittävä näyttelijä Pirjo Lonka kertoo, että esityksen tyylilaji on vaikea. - Yksin tekstin opettelu on hankalaa, koska sitä on paljon ja se etenee nopeassa tempossa. Teksti ei myöskään perustu esimerkiksi loogisiin kysymyksiin ja vastauksiin vaan se on enemmänkin tajunnanvirtaa. Radion kulttuuriuutiset

Lue seuraavaksi