1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Saariahon oopperalle hyvä vastaanotto Pariisissa

Säveltäjä Kaija Saariahon toinen ooppera Adriana Mater kantaesitettiin vihdoin maanantaina Pariisissa oopperassa. Suurin osa yleisöstä otti teoksen ja varsinkin säveltäjän vastaan bravo-huudoin ja raikuvin suosionosoituksin. Toisaalta osa yleisöstä oli hiukan pettynyt.

Kulttuuri

Adriana Mater sijoittuu nykyaikaan ja kertoo sodasta, äitiydestä ja anteeksiannon mahdollisuudesta. Kantaesityksen piti olla jo viime viikon torstaina, mutta esitys siirtyi, koska valtionoopperan näyttämötekninen henkilökunta meni yllätyslakkoon määräaikaisten työntekijöiden työehtojen takia. Lakon takia osa eri maista tulleista arvostelijoista ehti lähteä paluumatkalle jo ennen ensi-iltaa, mikä saattaa vähentää teoksen näkyvyyttä kansainvälisessä mediassa. Pariisin oopperan tiedotuksesta tosin vakuutellaan, että arvostelijat tulevat myöhempiin esityksiin. Mukana tuttu huippuryhmä Saariaho sävelsi toista oopperaansa kolme vuotta. Teoksen libretto on libanonilais-ranskalaisen kirjailijan Amin Maaloufin, joka on kirjoittanut libreton myös Saariahon ensimmäiseen oopperaan Kaukainen rakkaus (kantaesitys vuonna 2000). Työryhmä oli muutoinkin samankaltainen kuin ensimmäisessä oopperassa, nytkin kantaesityksen ohjasi Peter Sellars ja johti Esa-Pekka Salonen. Lavastuksen ja puvustuksen on tehnyt George Tsypin. Sota, raiskaus, kosto ja anteeksianto Saariahon esikoisooppera käsitteli rakkautta, unelmia ja kuolemaa 1100-luvulta peräisin olevan legendan avulla. Adriana Mater on paljon dramaattisempi ja tuo lavalle sodan kauhut.

Vaikka sotaa on oopperan historiassa kuvattu runsaasti, Adrianasta tekee erityisen se, että se kertoo sodasta naisen kannalta. Oopperan pääosassa on Adriana-niminen nainen, joka joutuu omien joukkojen sotilaan raiskaamaksi ja tulee raskaaksi. Hän kuitenkin pitää lapsensa. 17 vuotta myöhemmin Adrianan poika Yonas saa tietää totuuden isästään ja raivostuu. Adriana kauhistuu pojan kostoaikeita ja pelkää, että väkivallan kierre jatkuu. Teos päättyy optimismiin, sillä poika ei tapakaan katuvaista ja sokeutunutta isäänsä. Adriana Mater esitetään Pariisin oopperassa useita kertoja, viimeinen esitys on 18. huhtikuuta. Teos on yhteistuotanto Suomen Kansallisoopperan kanssa. Adriana Mater on tarkoitus esittää lähivuosina myös Helsingissä. YLE24, STT

Lähteet: Ranskan valtionoopperan verkkosivut (ranskaksi)