Karita Mattila kerää suitsutusta Metropolitanin Elsana

Sopraano Karita Mattila on saanut hyvää palautetta Wagner-roolistaan New Yorkin Metrolopolitan-oopperassa. Lohengrin-produktiossa Elsan osan laulanut Mattila ja Lohengriniä esittänyt tenori Ben Heppner kirvoittivat ensi-iltayleisöstä raikuvat aplodit ja kiitoshuudot.

Keskiviikon The New York Times ymmärtää yleisön innostusta hyvin. Lehti kehuu neljä- ja puolituntista esitystä tyylikkääksi ja korkeatasoiseksi.

Mattila säihkyy lavalla loistokkaana, maalailee lehden kriitikko Anthony Tommasini. Hänen mukaansa Mattilan laulussa kuuluu epätavallinen yhdistelmä pohjoista viileyttä ja vahvaa, intensiivistä tunnetta.

Heppneriä Tommasini pitää aitona sankaritenorina, joka selviää vaativasta osastaan loistavasti.

Uutistoimisto AP taas kiittää Mattilan äänenkäyttöä on raikkaaksi ja puhtaaksi. Mattila ja Heppner todellakin ansaitsivat yleisön hurmoksen, kirjoittaa AP:n kirjeenvaihtaja Mike Silverman kritiikissään.

Kiistelty näyttämöllepanokin sai nyt kiitosta Robert Wilsonin näyttämöllepano Lohengrinista oli newyorkilaisoopperan ohjelmistossa ensi kertaa vuonna 1998. Samoissa keskeisissä osissa lauloivat tuolloinkin Mattila ja Heppner. Edellisestä kerrasta oli kelpuutettu mukaan myös Wilsonin niukka lavastus, vaikka se vuosina 1998 ja 1999 jakoi mielipiteitä aika lailla. Nyt vastaanotto oli jo ymmärtäväisempi. Lavalla ei nimittäin ole lavasteita, vaan tunnelmaa luodaan erivärisillä valoilla. Kaikki esiintyjät sinipukuista Elsaa ja punapukuista Ortrudia lukuunottamatta kulkevat tummissa, ja liikkeet ovat korostetun verkkaisia. Oopperan keskushenkilöt eivät kosketa toisiaan koko esityksen aikana. Richard Wagnerin ooppera Lohengrin oli ensi-illassa Metropolitanissa maanantaina. Saksalaisesta mytologiasta ammentava massiivinen teos kuuluu säveltäjän suosituimpiin.