Koulupäivän pidennyksestä kiistaa

Opettajien ammattijärjestö vastustaa opetusministeri Antti Kalliomäen (sd.) ehdotusta koulupäivän pidentämiseksi ja väljentämiseksi. Opettajat pelkäävät, että uudistus lisäisi heidän töitään. Opettajat pelkäävät myös, että vastuu lasten kasvatuksesta siirtyisi liikaa kouluille.

Kotimaa

Koulupäivän pidentämistä pohtineista asiantuntijoista osa taas on sitä mieltä, että uudistus edistäisi koululaisten jaksamista ja jopa koulumenestystä.

Varsinkin ujot ja syrjäytymisvaarassa olevat lapset hyötyisivät siitä.

- Se liittää häntä opettajiin ja tovereihin, ja se myös edistää koulunkäyntihalukkuutta. Se ei siis kilpaile koulumenestyksen ja kouluun paneutumisen kanssa, vaan se nimenomaan tukee sitä, sanoo Jyväskylän yliopiston professori Lea Pulkkinen Radiouutisille.

Neljännellä luokalla oleva Karim Metsola löytää ajatuksesta hyvä ja huonoja puolia, varsinkin, jos on ollut paljon aikaa vieviä harrastuksia iltaisin.

- Tuntuu välillä siltä, että mä en jaksaisi koulun jälkeen mennä harjoituksiin, jos on ollut sellaisia tunteja mistä ei oikein tykkää, niin niistä sitten tulee ärtynyt olo.

Pitkissä päivissä ja harrastusten sijoittamisessa koulupäivän keskelle olisi Karimin mielestä hyviäkin puolia.

- Olishan se mukavaa, sitten olis jopa loppupäivä vapaata, jos kävis niin, ettei olisi loppupäivänä harjoituksia.

Opettajat pelkäävät työpäivän pitenevän

Lyhyen ja tiiviiksi rakennetun koulupäivän juuret ovat maatalousyhteiskunnassa, jossa lasten piti kiiruhtaa nopeasti kotiin tekemään oman osansa kodin töistä.

Toinen lyhennys koulupäiviin jäi, kun laman aikana kerhotoiminnasta leikattiin tunteja.

Opettajat pelkäävät muun muassa, ettei uudistukselle riitä työvoimaa. Osa opettajista taas pelkää, että uudistus sysäisi lasten kasvatuksesta liikaa vastuuta koululle.

Pitempi päivä koululla taas vain lykkäisi kotona tehtäviä töitä myöhemmäksi.

- En millään pysty uskomaan, että se käytännössä pystyttäisiin hoitamaan koulun ulkopuolisin voimin. Toiseksi opettajat hoitavat opetusvelvollisuustuntinsa jo nyt virallisen koulupäivän aikana ja muut työt kotona, sanoo OAJ:n edunvalvontaosaston johtaja Liisa Souri.

Ministerin ehdotuksessa koulupäivän oheen liitettäisiin harrastuksia, lepäilyä ja pidempiä taukoja. Asiaa on jo kokeiltu seitsemässä koulussa, ja tulokset olivat rohkaisevia.

Lähteet: Radiouutiset