1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Helteet saaneet "jäätelönsyöjäkansan" liikkeelle

Hellepäivät ovat saaneet suomalaiset himoitsemaan jäätelöä. Valmistajat ovat tyytyväisiä jäätelönsyöntiin, sillä nyt kaupaksi käyvät tarjous- vaniljan sijaan kalleimmat jäätelöt.

Hellepäivät ovat näkyneet odotetusti jäätelön myynnissä. Markkinajohtaja Nestlé on vahvistanut asemiaan ja povaa jopa ennätysvuotta, jos lämpimät säät jatkuvat.

Jäätelöä ei kuitenkaan syödä vain helteillä, sillä pienen pohjoisen Suomen asukkaat kuluttavat jäätelöä asukasta kohden kolmanneksi eniten maailmassa Yhdysvaltojen ja Australian jälkeen.

Kaikkiaan suomalaiset syövät jäätelöä noin 75 miljoonaa litraa vuodessa. Hyvän ja huonon kesän vaikutus kulutuksessa on kymmenen prosentin luokkaa.

Jäätelötehtaille säistä johtuvalla vaihtelulla ei ole merkitystä. Kesällä kulutetaan joka tapauksessa paljon irtojäätelöä, jossa on parempi kate kuin markettien tarjoustuotteissa. "Aurinko on paras myyntimies" Päivämyynnissä auringonpaiste merkitsee kuitenkin huomattavaa myynninlisäystä, kertoo Nestlén myyntijohtaja Jouni Palokangas. - Meille jäätelöihmisille aurinko on paras myyntimies. Hellepäivinä jäätelömyynti on kolminkertainen, hän arvioi. Kansainvälinen Nestlé osti Valiolta jäätelöliiketoiminnan vajaat kaksi vuotta sitten. Tuolloin Valio oli hieman menettänyt markkina-asemiaan. Nyt Jouni Palokangas hymyilee kilpaa auringon kanssa yhtiön jäätelöiden menestystä. - Olemme ensimmäisen kuuden kuukauden aikana nostaneet markkinaosuuttamme euroissa mitattuna 40 prosentista 45 prosenttiin. Kasvu on siis ollut hyvin voimakasta. Kasvunsa Nestlé on ottanut lähinnä kilpailijoiltaan Ingmanilta ja Unileverin GB-jäätelöiltä. Ingman Nestlén pirteä haastaja Ingman on edelleen markkinakakkonen reilun neljänneksen siivulla ja Unilever kolmas noin 15 prosentin osuudella. Ingmanin toimitusjohtaja Robert Ingman ei ole huolissaan Nestlén myötätuulesta. - Ingman on tottunut olemaan pirteä haastaja. Uskon, että tässä roolissa menestymme jatkossakin, hän sanoo. Kaiken kaikkiaan jäätelöntekijät ovat tyytyväisiä siihen, että jäätelömarkkinat ovat noin neljän prosentin kasvussa. Kasvu ei ole tullut litramääristä, vaan hinnasta. Halvan "bulkkivaniljan" sijasta suomalaisille kelpaa entistä enemmän kallis herkkujäätelö. - Kuluttaja on valmis maksamaan neljä euroa jäätelöstä, vaikka litran vaniljaa saa parhaimmissa tarjouksissa 80 sentillä. Kuluttaja on valmis maksamaan lähes kuusinkertaisen hinnan, jos jäätelö on laadukas tuote ja oikea elämys, Jouni Palokangas kertoo. Hänen mukaansa hyvät säät saattavat siivittää jäätelömyynnin uusiin ennätyksiin - siksi lähellä ovat aiemmat myyntiluvut. Ingmanilla odotukset ovat viime vuoden tasossa. Ruotsista tavoitettu Unileverin myyntijohtaja Pekka Helin taas muistaa turhankin hyvin viime vuoden. Alkuvuosi oli seitsemän prosenttia plussalla, mutta sitten kaksi elokuun myrskyviikkoa yleisurheilun MM-kilpailujen aikoihin pudottivat markkinat nollaan koko vuoden osalta. YLEn Radiouutiset