Polkupyörähuollot tukossa

Kevät on tunnetusti pyörähuoltojen sesonki. Menopelejä kaivellaan talven jäljiltä käyttöön lumen ja jään alta paljastuville väylille. Polkupyöräkorjaaja Pekka Rikman mahtuu juuri ja juuri liikkumaan tiloissaan - ja uutta pyörää tulee koko ajan.

polkupyörät
Polkupyörä huollossa.
Yle

Pyöräkorjaja Pekka Rikman on hivenen työlääntynyt. Töitä riittää liiankin kanssa, mutta työnteko on hankalaa.

- Tämä on pahinta aikaa, kun tulee ruuhkaa. Työltä menee teho, joudutaan siirtelemään pyöriä edestakaisin kun ei mahdu tekemään, sanoo polupyöräkorjaaja Pekka Rikman.

Oman ongelmansa muodostavat jo huolletut mutta hakematta jääneet pyörät. Rikman joutuukin käänyttämään asiakkaita ovelta, kun eivät kulkimet mahdu enää sisään. Liikkeen ovella seisookin lappu "Täynnä. Puramme ruuhkaa".

- Joskus täytyy pitää ovikin kiinni, kun se ei riitä asiakkaita käännyttämään, Rikman naurahtaa.

- Pieniä nopeita töitä otetaan, että saadaa kulkupeli tien päälle, hän lisää.

Isoja 150 euron huoltoja Rikman ei tällä hetkellä ota.

En ostaisi halpaa pyörää

Pekka Rikman

- Isossa huollossa käydään koko pyörä läpi. Siinä jo puretaan pyörä kokonaan, kaikki rungosta irti. Mitään ei jätetä huoltamatta, hän kertoo.

Moni olisi teettämässä täyshuollon, vaikka se on jo halpatuontipyörän hintainen.

- Esimerkiksi tämä Crescent on 30 vuotta vanha, mutta parempi kuin moni uusi. Tässä tulee tietysti vastaan se, ettei kaikkia osia tahdo saada.

Polkupyörissäkin pätee sanonta siitä, että kun halvan ostaa, halvan saa.

- Niihin on laitettu halvat osat, halvat navat ja muu. Sillä saadaan hinta alas. Itse en halpaa pyörää ostaisi, eikä varsinkaan enemmän ajavan kannata, halpa on jatkuvasti korjaamossa.

Rikmanin mukaan pyörä kannattaisi huollattaa syksyllä tai talvella.

- Märkä pyörä menee varastoon, niin sehän ruostuu. Ruostunutta taas ei voi korjata vaihtamatta osia. Syksyllä myös kondenssivesi tiivistyy napoihin ja jopa runkoon. Talvella taas meillä olisi parhaiten aikaa tehdä huollot, Rikman sanoo.