Suomalaisia aluksia harvoin merirosvoalueella

Suomen Varustamoyhdistyksen mukaan suomalaisia aluksia ei juuri liiku Afrikan merirosvoalueella. Tavaraliikenne Aasian ja Suomen välillä kulkee Euroopan satamien kautta kansainvälisillä kuljetuksilla.

Ulkomaat
Laiva Vuosaaren satamassa
YLE

- Euroopan suurista satamista kuten Antwerpenistä ja Bremenistä kontit ja tavarat jaetaan eri alueilla, johtaja Mika Nykänen Suomen Varustamoyhdistyksestä kertoi.

Hänen mukaansa Suezin kanavan kautta kulkevaa reittiä Aasiaan käytetään laajasti riskeistä huolimatta, koska se on niin paljon lyhyempi ja halvempi kuin Afrikan kiertäminen.

Nykänen ei lähde arvioimaan, onko merirosvous lisääntynyt viime aikoina.

- On myös muita riskialueita. Ehkä tapaukset ovat nousseet enemmän esiin, koska niitä on nyt lähempänä Eurooppaa, Nykänen arvioi.

Afrikassa merirosvous on yleistä myös Nigerian rannikolla. Aiemmin alusten rosvoaminen oli tavallista Indonesian merialueilla. Siellä sotilaat puutuivat lopulta tilanteeseen kansainvälisen painostuksen jälkeen.

Nykäsen mukaan myös Etelä-Amerikasta löytyy riskialueita.

Yleensä merirosvous on kytköksissä köyhyyteen. Merirosvot tarvitsevat myös laajoja asumattomia alueita piiloutumiseen.

Lähteet: YLE Uutiset