Mammutti näyttää tietä ihmiselle

Elokuvien Fucking Åmål ja Lilja 4-Ever ohjaajana tunnettu Lukas Moodysson on ottanut urallaan suuren askeleen. Miehen ensimmäinen Hollywood-elokuva Mammutti on varoittava tarina perheen tärkeydestä. Samalla se pyrkii näyttämään, että erot maailman köyhien ja rikkaiden välillä ovat pelkkää pintaa.

kulttuuri
Memfis Film

Mammutti on kaunis ja mietiskelevä elokuva perhettä koskevista valinnoista kilpailutalouden paineissa. Vaikka kuvallinen kerronta on tuttua Moodyssonia, on itse tarina hiukan naiivi mutta elämänmakuinen kuvaus Manhattanilla elävän sikarikkaan pariskunnan Leon (Gael Garcia Bernal) ja Allisonin (Michelle Williams) elämästä.

Avioparin elämänvalinnat joutuvat uuteen valoon, kun tietokonepelien MySpacen keksinyt Leo jumiutuu liikeneuvottelujen takia Thaimaahan. Samaan aikaan New Yorkissa teho-osastolla yövuoroja tekevä Allison saa huomata, että perheen filippiiniläinen lastenhoitaja Gloria (Marife Necesito) uhkaa ottaa hänen asemansa parin tyttären Jackien (Sophie Nyweide) huoltajana.

Myös työn puolesta aina reippaalla ja pirteällä Glorialla on murheensa, sillä hänen kaksi poikaansa odottavat Manilassa äitiä ja dollareiden lupaamaa parempaa tulevaisuutta.

Elokuvan ohjannut ruotsalainen Lukas Moodysson leipoo jälleen kerran suht yksinkertaisista aineksista maukkaan teoksen. Henkilöiden elämiä on mukava seurata, minkä lisäksi tarinan tukena hienosti toimiva kuvaus ja aina yhtä toimivat musiikkivalinnat saavat katsojansa hyvälle – ja aina tarvittaessa pahallekin – mielelle.

Näyttelijöistä etenkin Williams ja Necesito ilmentävät hienosti perhettä koskevien ristiriitaisten tunteiden aiheuttamaa ahdistusta. Elokuvan miestähti Gael Garcia Bernal sen sijaan tuntuu vetävän turhankin naiivia roolia – aivan kuin hänen aiempien rooliensa (mm. Ja äitiäs kans, Moottoripyöräpäiväkirja) huolettomat nuoret olisivat vasta kasvamassa aikuiseksi Leon hahmossa.

Maailma vastaan perhe

Moodysson on aina ollut hyvä kuvaamaan sydämellä, vakaviakaan asioita sen kummemmin suurentelematta. Koko elokuvan taustalla on hyvinvoinnin ristiriita: kun kaiken saa, mikään ei tunnu missään. Toisaalta ne, jotka eivät ole yhtä lailla hukassa, ovat joutuneet hylkäämään perheensä olosuhteiden pakosta.

Elokuvan sanoma kiteytyy yksinkertaisissa kuvissa, joita ei tarvitse hetkeä kauemmin selittää. Manhattanilla shoppaileva Gloria ostaa Filippiineillä valmistetun koripallon ja lähettää sen lapsilleen Manilaan; Leo imee purkitettua valmishappea viiden tähden hotellissa; Allison yrittää tehdä ruokaa mutta päätyy tekemään kasviksista tarkkoja veistoksia. Onpa mukana itse mammuttikin, josta elokuvan nimi osuvalla tavalla juontaa.

Eniten ohjaajan aiempia tuotoksia muistuttaa kohtaus, jossa kolme thaiprostituoitua keskustelee arvostelevaan sävyyn erimaalaisten miesten kyvykkyydestä sängyssä. Etenkin mieskatsojien huumori on koetuksella hilpeässä kohtauksessa, joskaan suomalaisia ei ikävä kyllä mainita.

Mammuttia on verrattu paljon toiseen amerikkalaiseen globalisaatiota kriittisesti tarkastelevaan elokuvaan Babeliin (2006). Edelliseen verrattuna Moodysson ei kuitenkaan osoittele eikä syytä ketään, vaan tyytyy näyttämään missä kohdin kaikki olisi voinut mennä toisin.

Katsojan annetaan ajatella omilla aivoillaan. Oikeastaan elokuva haastaa vastaamaan kysymyksiin siitä, miten me elämme ja miksi elämme niin. Ei mikään ihme, että mammuttimainen haaste sai osan Berliinin elokuvajuhlien ensi-iltayleisöstä raivon valtaan.

Vakava mutta mukava elokuva

Lukas Moodysson on yhtä aikaa ruotsalaisen elokuvan pahis ja jonkinlainen moraalinvartija. Kristittyä kasvissyöjäsosialistia olisi helppo haukkua jopa moralistiksi, mutta hänen elokuvansa ovat todistaneet enemmänkin vahvaa henkilökohtaista näkemystä, joka ei pelkää ärsyttää.

Ensimmäisten kahden elokuvansa, hyvää tuulta henkivien Fucking Åmålin (1998) ja Kimpassa (Tillsammans, 2000) jälkeen ohjaaja siirtyi teinirakkaudesta ja kommuunikuvauksesta synkempien aiheiden pariin. Tyttökaupasta kertova Lilja 4-ever (2002) ja oikeasti vastenmielinen Reikä sydämessäni ( Ett hål i mitt hjärta, 2004) pohjustivat tietä todella kokeelliselle ja miltei käsittämättömälle Containerille (2006).

Uusimmalla työllään Moodysson kuitenkin palaa elokuvakerronnan valtavirtaan. Tietyllä tavalla Mammutti on sekoitus kahden ensimmäisen elokuvan mukanaan vievää hyväntuulisuutta ja myöhemmän kauden vakavia aiheita. Turhaa kokeellisuutta ei enää ole mukana, eikä se tällä kertaa olisikaan kuin tiellä.

Painava sanoma ”perhe ensin” ajetaan läpi kohtalokkaasti mutta samalla uskottavan elämänmakuisesti ja ilman maailmaa mullistavia katastrofeja, mikä tuntuu jo sinänsä saavutukselta Hollywoodissa.

Lukas Moodyssonin elokuvia esitetään parhaillaan Kansallisen audiovisuaalisen arkiston elokuvateatteri Orionissa Helsingissä.

Mammutin Suomen ensi-ilta on perjantaina 17.4.

Lähteet: Janne Sundqvist, YLE Uutiset