Yritykset panostavat nyt pukeutumiseen

Yritykset kiinnittävät entistä enemmän huomiota työntekijöidensä pukeutumiseen. Ulkoisella olemuksella halutaan tiukassa taloudellisessa tilanteessa erottua positiivisesti kilpailijoista.

Kotimaa
Shell on pukenut työntekijänsä yhtiön väreihin.

Tiukasta taloudellisesti tilanteesta huolimatta yritykset hankkivat nyt henkilökunnilleen uusia työvaatteita. Myös osassa työpaikoissa, joissa saa pukeutua omiin vaatteisiin, on viime aikoina tiukennettu pukeutumiskoodia. Siistillä työvaatetuksella yritykset haluavat näyttää entistäkin ammattitaitoisemmilta ja kilpailukykyisemmiltä markkinoilla.

- Tässä tilanteessa mietitään entistä tarkemmin, minkälaista viestiä asiakkaalle halutaan antaa. Yrityksen täytyy kuvastaa ammattitaitoisuutta, kertoo työvaatteita valmistavan Hejcon toimitusjohtaja Liisa Niemi.

Niin yrityksen määräämät kuin henkilöstön itse valitsemat työvaatteet luovat tietynlaisen imagon työpaikasta. Nyt yritykset ovatkin tajunneet, että työvaatteilla ja niiden luomilla mielikuvilla voidaan vaikuttaa kaupankäyntiin. Taantuman aikana taistelu asiakkaista on kovaa.

Liike-elämässä muodollinen pukeutuminen koetaan usein turvalliseksi ja uskottavaksi.

- Asiakkaan luottamus yritykseen syntyy usein pienistä asioista, muun muassa työvaatteista. Jos asiakas luottaa yritykseen, niin sen kanssa halutaan tehdä jatkossakin yhteistyötä ja käydä ostoksilla siellä, Niemi kertoo.

Shell uusii työntekijöidensä vaatteet

Huoltamoketju Shellin asematyöntekijät saavat pääsiäisen jälkeen uudet työvaatteet. Shell ei säikähtänyt maailman taloudellista tilannetta, vaan kaikki Suomen noin 2 000 asematyöntekijää saavat uudet kesä- ja talviasut.

- Onhan se tietysti merkittävä investointi, mutta sillä on erittäin suuri merkitys, että henkilökunta on pukeutunut asianmukaisesti ja silmää miellyttävästi, kertoo Shellin Suomen myyntijohtaja Juha Vanninen.

Siisti ja toimiva työasu nostaa työntekijöiden itsetuntoa ja parantaa työviihtyvyyttä, mikä on näinä aikoina erityisen tärkeää.

- Työntekijät ovat ottaneet uudet asut vastaan erittäin positiivisesti. Sanotaanko, että ovat ilmaisseet tyytyväisyytensä siitä, että pääsevät tämän vuosikymmenen pukeutumiseen kiinni, sanoo Vanninen.

Liisa Niemi painottaa, että työvaatteet ovat osa työpaikkojen viihtyvyyttä ja se on erittäin tärkeää myös yritysjohdoille.

- Henkilökunnasta halutaan myös vaatehankintojen avulla pitää huolta vaikeinakin aikoina, Niemi kehuu.

Lähteet: YLE Uutiset / Anne Pirskanen