Graffitimaalarit jäävät kiinni nyt profiloinnin avulla

Yhä useampi junavaunujen töhrijä jää kiinni profiloinnin ansiosta. VR:n tutkijat vertaavat uusia graffiteja laajaan kuva-arkistoon, jotta löydetään toistuvat aiheet, sanat ja tekotavat.

Kuva: Jukka Koski/YLE Uusimaa

Yhtiön mukaan tekijälähtöinen tutkinta puree perinteistä valvontaa paremmin kovan luokan vahingontekijöihin.

Yhtiön kuva-arkistoon on tallennettu jo liki 300 000 kuvaa, mutta sen paremmin niitä kuin töhrittyjä vaunujakaan ei haluta esitellä julkisuudessa.

Tiukka linjaus on osa graffitien vastaisen sodan taktiikkaa, valottaa turvallisuuspäällikkö Teemu Väänänen.

- Graffiti-ideologiaan kuuluu, että tekijät haluavat mahdollisimman paljon näkyvyyttä näille teoilleen. Haluamme estää sen.

Tekijöiden oma galleria löytyy kuitenkin moderniin malliin Youtubesta. Myös muualla internetissä on runsaasti materiaalia, valokuvia ja videoita VR:n vaununkylkitaiteesta.

Monet keinot käytössä

Yhtiö on yrittänyt saada maalareita kuriin siviilipukuisten vartijoiden avulla. Käytössä on myös henkilökunnalle maksettava, 170 euron kiinniottopalkkio.

Tehokkaimmaksi keinoksi on kuitenkin havaittu profilointi.

Jokainen uusi graffiti kuvataan ja tallennetaan järjestelmään, joka etsii vertailemalla mahdollisesti saman tekijän vastaavat työt.

Kuvia vertailee Väänäsen mukaan "muutama" ihminen päätyökseen. Tarkempia tietoja ei tipu, koska maalareille ei haluta antaa liikaa tietoa tekniikasta ja tutkinnasta.

Kun tapaukset on niputettu, siirtyy jatkoselvittely Malmin poliisin erikoisryhmälle.

Kuva-analyysi tuottaa tulosta

Väänäsen mukaan kuvia analysoimalla maalareiden ydinjoukon toimintamalli on kirkastunut.

- Töhrijöiden toiminta on hyvin järjestelmällistä ja suunnitelmallista, enää ei puhuta pikkupoikien puuhastelusta.

VR:n mukaan suurimman osan graffiteista maalaa Helsingin liepeillä noin viidenkymmenen tekijän joukko, jonka ikähaitari on reilusta kahdestakymmenestä yli kolmeenkymmeneen.

Varttuvan nuorison itseilmaisu maksaa VR:lle pelkästään pääkaupunkiseudulla satoja tuhansia vuosittain.

Yhtiön nollatoleranssi on turvallisuuspäällikkö Väänäsen mukaan poikinut kymmenessä vuodessa tuhansia oikeusjuttuja.

- Meillä pääasiallinen viesti kun vaadimme näitä vahingonkorvauksia on, että me emme missään nimessä ja missään tilanteissa hyväksy tällaista toimintaa. Kaikki viedään käräjille.