Sanoma lisännyt ristiinmainontaa

Yhä useammin Ilta-Sanomien sivuilla paistattelee Me Naisten mainoskuva. Sanoman radiokanavilla puffataan jatkuvasti konsernin sanomalehtiä tai tv-kanavia. Sanoma käyttää markkinointiylivoimaansa taantumassa ja pyrkii kaappaamaan näin markkinaosuuksia pienemmiltä tiedotusvälineiltä.

Kotimaa
Sanomatalo Helsingissä.
Sanomatalo Helsingissä.Sanoma News

- Isossa konsernissa tietysti meille on merkittävä kilpailuetu se, että kykenemme mainostamaan meidän omia tuotteita ristiin toistemme tuotteissa. Tätä olemme pyrkineet nyt lisäämään, Sanoma Newsin toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kertoo.

Sanoma-konsernin sanoma- ja aikakauslehdet sekä tv- ja radiokanavat pyrkivät valtaamaan yhä suurempia markkinaosuuksia pienemmiltä kilpailijoilta. Kun kilpailijat kuolevat, media yksipuolistuu.

- Taantuma tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Yleensä vaikeassa taloudellisessa tilanteessa markkinajohtajayhtiöt pärjäävät hyvin, Pentikäinen lisää.

Sanoma on Suomen ylivoimaisesti suurin mediatalo. Pääkaupunkiseudulla Helsingin Sanomilla on käytännössä monopoliasema. Sanoma on ostanut myös seudun keskeiset kaupunkilehdet. Sanoma Newsin liikevaihto vuonna 2008 oli 475 miljoonaa euroa ja liikevoitto 57 miljoonaa euroa.

Mediatuotteiden lisäksi Sanoma-konserniin kuuluvat myös WSOY, Suomalainen kirjakauppa, Finnkinot ja R-kioskit.

Lähteet: YLE Uutiset / Janne Junttila