Koe uusi yle.fi

Tutkimus: Avustuskoneilla kuljetetaan aseita

Kansainvälisten järjestöjen avustuskuljetuksissa rahdataan konfliktialueille myös aseita. Ruotsissa toimivan rauhantutkimuslaitoksen selvityksestä ilmenee, että jopa 90 prosenttia asekuljetuksia tekevistä yrityksistä kuljettaa myös muun muassa YK:n alaisten avustusjärjestöjen rahteja.

Ulkomaat
Boeing 747 -lentokonetta puretaan lentokentällä.
Jens Buettner/EPA

Tukholman kansainvälisen rauhantutkimuslaitoksen (SIPRI) mukaan Sudan on nykyään kaikkein surullisin esimerkki humanitaarisen avun ja asekuljetusten sekoituksesta. Siellä kaikki YK:n laittomien aseiden kuljettajien listalla olevat yritykset ovat myös mukana humanitaarisessa työssä, kertoo SIPRI:n raportin kirjoittaja Hugh Griffiths uutistoimisto AP:n haastattelussa.

Muun muassa Lääkärit ilman rajoja ja Punainen Risti valittelevat rauhantutkimuslaitoksen raportissa, että on usein mahdotonta tietää, mihin kuljetuksiin koneita on aiemmin käytetty.

- On mahdotonta tietää, mitä muuta koneilla tehdään. Se on sama kuin taksien kanssa. Et voi tietää, mitä taksi tekee sen jälkeen kun itse nouset siitä, sanoo Lääkärit ilman rajoja -järjestön kuljetuksista vastaava johtaja Gerald Massis.

SIPRI:n mukaan juuri lentokuljetukset ovat Afrikan konfliktien ja epävakauden yksi merkittävä osatekijä. Lentorahti vie Afrikan konfliktialueille pienaseita ja paluukuljetuksissa tuodaan muun muassa huumeita ja tupakkaa Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan ja Lähi-itään.

Raportissa syytetään suoraan YK:ta siitä, että sudanilaista Badr Airlines -yhtiötä on käytetty YK-kuljetuksissa senkin jälkeen, kun turvallisuusneuvosto suositteli yhtiön asettamista saartoon. Saarto tuli juuri siitä, että rahtiyhtiö kuljetti laittomasti aseita kriisipesäkkeisiin.

Venäläinen Aviacon Zitotrans on keskeinen venäläisaseiden salakuljettaja Afrikan sotatantereille. SIPRI:n mukaan muun muassa YK-järjestöt ja Punainen Risti käyttää venäläisyrityksen palveluita.

Ongelmaan ei ole helppoa ratkaisua, sillä juuri hämäräperäiset ja arveluttavat yhtiöt ovat lopulta ainoita, jotka suostuvat lentämään vaarallisiin maailmankolkkiin.

Lähteet: AP