Wal-Mart vaati Green Dayta sensuroimaan sanojaan

Yhdysvaltalaisen Green Day -yhtyeen uusin CD on maansa myydyin levy, mutta suuren Wal-Mart-kauppaketjun myymälöistä sitä on turha etsiä. Yhtyeen mukaan Wal-Mart kieltäytyi ottamasta 21st Century Breakdown -levyä hyllyihinsä, ellei sen kieltä ja sisältöä siistittäisi.

viihde
Green Day -yhtye lehdistökuvassa
Warner

Wal-Mart on Yhdysvaltain suurin vähittäiskauppaketju. Se ei ole välttänyt myymästä uskaliaitakin sanoituksia sisältäviä levyjä, mutta Green Daylta se ryhtyi vaatimaan soukempaa suuta, kertoo bändin nokkamies Billie Joe Armstrong.

- Ihan kuin eläisimme vuotta 1953, Armstrong sanoo.

Hänen mukaansa levyssä ei kuitenkaan ole mitään sopimatonta, vain muutama kirosana ja seksuaalinen viittaus. Niinpä yhtye kieltäytyi sensuurista.

Wal-Mart sanoo, että sen vakiintunut käytäntö on, ettei levyjen sisällöstä varoiteta vanhempien valvontavastuusta muistuttavin tarroin, kuten Yhdysvalloissa on yleensä tapana. Yhtiön edustajan mukaan on artistin tai levy-yhtiön ratkaistavissa, tekevätkö he levystä version, johon tarraa ei tarvita.

21st Century Breakdown on jatkoa monin kerroin platinaa myyneelle ja Grammy-palkinnon voittaneelle American Idiot -levylle. Molemmissa Green Day käsittelee ajankohtaisia kysymyksiä - American Idiotissa turhaantumista presidentti George Bushin hallintoon ja Irakin sotaan, 21st Century Breakdownissa sitä, miten yhteiskunta on menettänyt viattomuutensa.

Lähteet: AP