1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Tuulipuku ei ole enää häpeä

Tuulipukujen kulta-aikaa oli 1970- ja 80-luku. Karkean arvion mukaan niitä myytiin miljoonia. Ihan samaan ei ole vielä yltänyt edes muovinen Crocs-kenkä.

Kuvan sinivalkoinen tuulipuku on Mauri Jormakka Oy:n tuotantoa 80-luvun alkupuolelta. Puvun päälikangas on vettä hylkivää tekokuitua, vuori froteeta. Miehen Hummel-merkkinen värikäs tuulipuku on 80-luvun lopun mallistoa. Väreiltään aikakauden muotia henkivässä väljässä takissa on puuvillatrikoinen vuori kuten housuissakin. Kuva: Keski-Suomen museo

Tuulipuku ei enää ole häpeä, vaikka virolaiset kutsuvatkin suomalaisia edelleen kahiseviksi poroiksi. Eikä Lenita Airistokaan aikoinaan hurrannut, kun suomalaiset suurina laumoina marssivat ruokakauppoihin sujuvasti tuulipuvussa.

Tuulipuvusta tuli 80-luvulla lisääntyneen vapaa-ajan symboli. Se miellettiin monikäyttöiseksi yleisvaatteeksi, joka kelpasi teatterissa, syntymäpäivillä, lavatansseissa ja urheilukisoissa. 90-luvun suomalaista tuulipukumuotia voi ihastella tällä hetkellä esimerkiksi Metsolat-tv-sarjan uusinnoissa.

Urheilukaupunkina tunnetussa Lahdessa tuulipukujen suosio taisi olla suurin. Eipä ihme, että kaupunkia kutsuttiin pahansuovasti juntti-cityksi.

Jyväskyläläinen toi tuulipuvun Suomeen

Suomessa tuulipuvut toi markkinoille jyväskyläläinen juoksija ja Suomen Urheiluliiton kestävyysjuoksijoiden lajivalmentaja Mauri Jormakka. Maaottelumatkalla Englannissa 1960–1970-lukujen vaihteessa Jormakka huomasi paikallisten urheilijoiden vettä hylkivät asut ja osti niitä muutaman myös tuliaisiksi.

Palattuaan kotiin hän vei tuulipukunsa Keski-Suomen keskusammattikouluun, missä hän toimi liikunnanopettajana. Siellä puku purettiin ja tutkittiin. Syntyi tuoteidea, jota Mauri Jormakka Oy alkoi valmistaa. Jormakka toi ensimmäisten joukossa urheiluvaatteisiin turvallisuutta parantavat heijastimet. Jyväskylän Savelassa toimineen yrityksen tarina päättyi vuonna 2001 Mauri Jormakan kuolemaan.

Tuulipuvun tulevaisuus

Televisiomainonta toi tuulipuvut kaikkien tietoisuuteen. Simo Vaatehuoneelta eli Timo Leporanta mainosti tuulipukuja ysiysi -sloganilla ja kauppa kävi.

Tuulipukua on voitu käyttää myös yhteenkuuluvuuden vaikutelman luomiseksi. Mielleyhtymiltään tuulipuvut on yhdistetty tavalliseen kansalaiseen, joten tuulipukuun pukeutumalla esimerkiksi poliitikot tai muut tavallisen tallaajan imagon tavoittelijat ovat tuulipuvussa liikkuen viestittäneet kuuluvansa joukkoon.

Nykyiset tuulipuvut eivät juuri kahise. Voi olla, että tuulipuku on saamassa vihdoin virallisen hyväksynnän. Vuonna 2004 Kauppalehdessä kerrottiin, että tuulipuku olisi seuraavan kevään ja kesän muotivaate. Hurjan suurta muoti-ilmiötä ei tosin tainnut näkyä eikä kuulua.

Naimisiin tuulipuvussa

Nyt päivän sana on retro. Menneiden vuosikymmenten tuulipukua voi kutsua retroksi, joten voisiko sitä kutsua myös muodiksi? Kaksi vuotta sitten Helsingin Sanomat nosti tuulipuvun puheenaiheeksi jutullaan parista, joka meni naimisiin tuulipuvuissa.

Nykyajan kiireiselle ihmiselle suunnatut, suositut kuntokeskukset kertovat itsestään huolehtimisen ilmapiiristä. Etenkin ulkosalla kuntoillessaan ihmisen sallitaan olevan epämuodikas ja käytännöllinen, sillä kunnostaan huolehtiminen on itsessään muodikasta. Tällä perusteella tuulipuvun ei voi ajatella olevan häpeä.

Tuulipuvussa on myös jotakin läheisesti suomalaisuuteen liittyvää. Se on tunteita ja mielipiteitä herättävä asu – se joko ihastuttaa tai vihastuttaa.