Hyppää sisältöön

Tunnelinopeudet pysyvät alhaisina

Turvatekniikan puutteet pitävät kattonopeudet edelleen normaalia alhaisempina Turku-Helsinki -moottoritien tunneleissa. Tiehallinto edellyttää myös uutta testijaksoa ennen kuin nopeuksien nostoa voidaan harkita.

Kuva: YLE / Kimmo Gustafsson

Perjantain vastaisena yönä järjestelmissä suoritetaan ohjelmistopäivityksiä.

Liikennekatkokset tammikuun lopussa avautulla Turku-Helsinki -moottoritiellä eivät ole uusi asia. Torstai-iltana kello kahdeksalta väylä suljetaan jo järjestyksessään neljännen kerran. Tällä kertaa Muurlan ja Lahnajärven välillä.

Perjantaiaamuun ulottuvan katkoksen syy on vanha tuttu: tunnelien turvallisuus- ja liikenteenhallintajärjestelmiin tehtävät parannukset. Osuuden rakentamisesta ja kunnossapidosta vastaava Tieyhtiö Ykköstie suorittaa muun muassa ohjelmistopäivityksiä.

Mutta tunnelien turvatekniikka ei edelleenkään tyydytä kaikilta osin tilaajana toimivaa Tiehallintoa. Turvallisuus on taattu, mutta järjestelmät eivät toimi täydellä teholla.

- Ongelmia on esiintynyt muun muassa häiriöhallintakamerajärjestelmissä. Jos sieltä tulee virheilmoitus, se aiheuttaa heti vaikeuksia liikenteenohjaukseen. Tällaiset tilanteet täytyy saada poistettua nopeassa aikataulussa, sanoo Tiehallinnon investointijohtaja Matti Vehviläinen.

Alhaiset nopeudet ärsyttävät

Kattonopeudet tunneleissa onkin jouduttu pitämään normaalia alhaisempina, 80:ssä km/h:ssa, mikä ärsyttää tienkäyttäjiä. Espoolainen Tero Isoniemi käyttää uutta väylää useasti.

- Mielestäni nopeus tunneleissa voisi olla hyvin 100 kilometriä tunnissa. Nyt siellä ajetaan ylinopeutta. Kun itse ajan kahdeksaakymppiä, niin koko ajan menee autoja ohi.

Uusia testijaksoja tarvitaan

Nopeaa lievitystä ei kuitenkaan ole luvassa ohjelmistopäivityksistä huolimatta Tiehallinto vaatii lisää testijaksoja ennen kuin tunnelinopeuksia voidaan nostaa.

- Ainakin yksi pistokoeluonteinen tarkastus koko tiejaksolla täytyy toteuttaa lähiaikoina. Tarkkaa aikataulua sille ei ole vielä olemassa, toteaa investointijohtaja Matti Vehviläinen.