Kiirunan sadan vuoden siirto alkanut

Pohjois-Ruotsin kaivoskaupungin Kiirunan siirto kaivoksen tieltä on jättiponnistus. Uuden malmiradan penkkaa tehdään jo, mutta ensimmäiset talot siirretään vasta vuosien päästä. Koko kaupungin siirto vie ainakin sata vuotta.

Ulkomaat
Kiirunan kaupunki kaivoksen reunalla
Kiirunan kaupunkiYLE

Malmikaivos synnytti Kiirunan ja kaivoksen kanssa kaupunki elää. Kiirunavaarasta on louhittu rautamalmia toista sataa vuotta. Vaaran laki on madaltunut nelisenkymmentä metriä. Se oli maailman parhaaksi kehutun rautamalmisuonen yläpää.

Vasta 1960-luvulla Ruotsin valtion kaivosyhtiö LKAB alkoi porautua vaaran uumeniin. Nyt louhitaan yli kilometrin syvyydessä eikä loppua näy.

Halkeamat uhkaavat kaupunkia

Kuusi vuotta sitten havahduttiin siihen, että maa halkeilee kaupunkikeskustan ja vaaran välillä. Useita kymmeniä senttejä leveät halkeamat ovat silmin nähtävissä kaivosvaaran laelta. Ne syntyvät, kun kaivettavan malmin tilan täyttää muu maa-aines.

Malmisuoni sukeltaa 60 asteen kulmassa suoraan kaupungin alle. Louhimistahdin määrää kysyntä. Maailmansotien ja nousukausien aikana tahti on kiihtynyt. LKAB:n mukaan malmia riittää ainakin sadaksi vuodeksi. Siksi kannattaa siirtää kaupunkia, joka muuten romahtaisi.

Rataa ja viemäriä tehdään

Kaupungin siirto on alkanut infrastruktuurista. Jättiurakka on käynnissä, vaikka kaupunki ei näytä siirtyneen senttiäkään. Ratapenkkoja ajetaan, kanavia kaivetaan.

- Suurin urakka eli rautatien siirto on aloitettu. Sähkö- ja viemäriverkostossa tehdään siirron vaatimia töitä, sanoo Kiirunan siirrosta vastaava kaupungin tiedottaja Lina Näsström.

Kaivosyhtiön armoilla

LKAB haluaa kaupunkia siirrettävän Norjaan Narvikiin vievän tien suuntaan, alueelle nimeltään Nordväst.

Kaupunkilaisilla on muitakin toiveita siirtosuunnista. Petsamon mukaan nimettyyn kaupunginosaan tehtiin suunnitelmia vuosia. Kaivosyhtiö ilmoitti pari viikkoa sitten, ettei se käy. LKAB:n mukaan syynä on vanhojen kaivauksien heikentämä maaperä.

- Meidän täytyy uskoa LKAB:n asiantuntijoihin. Kunnalla ei ole varaa omiin maaperätutkimuksiin, sanoo Kiirunan kunnaneuvos Lars Törnman.

- Siirto täytyy suunnata sinne, missä ei ole malmia jottei kaupunkia tarvitse taas joskus siirtää, perustelee LKAB:n tiedottaja Anders Lindberg.

Kustannukset puhuttavat

Ensimmäiset asuintalojen siirto tai purku on edessä muutaman vuoden päästä. Ne ovat LKAB:n vuokrataloja Ullspiran kaupunginosassa. Se on lähimpänä halkeamia. Kaivosyhtiö vakuutta, että se kustantaa siirron tai rakentaa uusia asuntoja tilalle. Aikanaan siirrettäväksi tulee myös kaupungin ja yksityisten omistamia rakennuksia ja rakenteita.

Kukaan ei tunnu vastustavan kaivosta ja sen pakottamaa kaupungin siirtoa. Lystin maksajaa pohtii moni.

- Valtaosan kaupungin siirrosta maksaa LKAB ihan kuten Ruotsin kaivoslaki määrää, sanoo LKAB:n tiedottaja Anders Lindberg.

Kesäkuun alussa Kiirunan valtuusto hylkäsi Kiiruna-puolueen, demareiden ja kokoomuksen murskaenemmistöllä aloitteen kaupungin siirtoa koskevasta kansanäänestyksestä. Vähemmistöön jäivät keskusta, vasemmistopuolue ja vihreät.

- On kysymys siitä, kuka maksaa. Minä ja monet kiirunalaiset ajattelevat, että kaivosyhtiö laittaa kunnan avulla asukkaat maksamaan, sanoo vihreiden kaupunginvaltuutettu Timo Vilgats.

Myös kaupunkilaiset maksavat

Kiiruna joutuu luomaan oman mallinsa siirrosta. Tapaus on kiinnostanut maailman tiedotusvälineitä.

- Kiiruna on pioneeritapaus, meillä ei ole esimerkkikaupunkia, jota seuraisimme.

- Emme voi etukäteen tietää, kuinka paljon lopulta tulee kaupungin ja kuinka paljon kaivosyhtiön kontolle. Kaivoslain mukaan LKAB vastaa kaivoksen aiheuttamista vahingoista, sanoo kaupungin tiedottaja Lina Näsström.

Ruotsin valtio on pitänyt sataprosenttisessa omistuksessaan kaivosyhtiö LKAB:n. Se on arvostetuimpia rautamalmin tuottajia koko maailmassa. Kesällä kaivos seisoo taantuman vuoksi. Pakkolomalta maksetaan palkkaa, koska ammattiliitto sopi palkankorotusten lykkäyksistä.

Lamasta huolimatta valtionyhtiön jätti-investoinnit jatkuvat. Niinpä kaupungin siirron vaatima malmiradan miljardeja kruunuja maksava siirto on aloitettu.

Malmiperunoita

Viime kesänä kruununprinsessa Victoria vihki LKAB:n huippumodernin Kiirunan pellettitehtaan. Se tuottaa ison perunan näköisiä rautamalmipellettejä.

Mustanruskeissa mukuloissa on teräksen hohto. Terästeollisuus sulattelee malmiperunat omiin tarpeisiinsa. Niistä voi tehdä tykkejä ja puurolusikoita.

Pelletit lastataan malmivaunuihin vietäväksi maailmalle. Juna vie ne satamiin Norjan Narvikiin tai Ruotsin Luulajaan. Narvikiin LKAB:lle on valmistumassa uudenaikainen vientisatama.

Näyttää siltä, että LKAB ja Kiiruna ovat iskussa kun nousukausi koittaa. Valtion kaivos ja kaupunki ovat erottamattomat. Seuraavatkin sata vuotta.

Lähteet: YLE Uutiset / Tapani Leisti, Kiiruna