Uittotunnelin vastustus kiihtyy

Uittotunnelin venereittiä vastustavaan listaan on Tampereella kertynyt toista tuhatta nimeä. Hyhkyssä hanketta vastustetaan laajasti, koska reitin maanpäällisen osuuden epäillään pilaavan suositun virkistysalueen.

Hyhky, Tampere
Kaivinkone uittotunnelissa.
YLE / Petri Aaltonen

Juha Kauppila asuu Lapiosaarenkadulla Ala-Pispalassa ja on eräs Hyhkyn kyläyhdistyksen laatiman, veneiden kuljettamista uittotunnelissa vastustavan adressin allekirjoittajista.

- Tähän kumikanavahankkeeseen sisältyy monenlaisia haittoja. Liikennemääristä, meluhaitoista, alueen turvallisuuden heikkenemisestä ja luontoarvojen kärsimisestä ei ole tehty kunnollisia selvityksiä. Ala-Pispalan ja Hyhkyn asukkaat menettävät turvallisen elinympäristönsä ja kaunis ranta muuttuu satama-alueeksi, Kauppila listaa pelkojaan.

Hyhkyn kyläyhdistys on käynyt kommentoimassa Frenckellissä esillä olleita suunnitelmia. Yhdistys on tavannut satamamestarin, kaupunginvaltuutettu Matti Joen sekä teknisen toimen rakennuttamispäällikön Milko Tietäväisen ja kuullut heidän näkemyksiään asiasta.

Yhdyskuntalautakunnalle on lähtenyt vastustuskirje.

Tunnelin käyttövilkkaudesta ollaan eri mieltä

Tunnelin kautta on kaupungin laskelmien mukaan arvioitu kulkevan noin 180 venettä kesän aikana. Satamamestari Matti Joki uskoo, että veneitä siirrettäisiin Näsi- ja Pyhäjärven välillä tunnelin kautta vähintään kaksi viikossa.

Juha Kauppila ei usko lukujen paikkansapitävyyteen.

- Arvio ei perustu tutkimuksiin tai faktatietoihin, vaan mutu-tuntumaan. Viime kesänä tunnelia käytti 17 venettä. Käyttäjien kymmenkertaistumisesta ei ole varmaa tietoa, Kauppila sanoo.

Tunnelille on vuosien saatossa keksitty jos jonkinmoista käyttöä aina etanoiden kasvatuskeskuksesta ja hiihtoputkesta kevyenliikenteen väylään. Kauppila jättäisi putken mieluiten täysin rauhaan.

- Tarvitseeko sille tehdä yhtään mitään? Uittotunneli voisi olla vain aikansa muistomerkki, muisto siitä miten luova tuho korjasi sen tarpeettomaksi.

Kunnostustöitä tehdään joka tapauksessa

Uittotunneli puhuttaa muitakin kuin alueen asukkaita. Matti Joen mukaan suunnitelmia on käyty tarkastelemassa ahkerasti, ja mielipiteitä on esitetty puolesta ja vastaan.

Päätöksiä tunnelin kohtalosta tehdään vasta syksyllä, mutta kesän aikanakin tunnelia kunnostetaan.

- Nyt korjauksia tehdään turvallisuussyistä. Jos aikanaan saadaan lupa kunnostaa tunneli veneiden kuljetusta varten, niin vanhat pölkyt ja ratakiskot pitää poistaa ja tuoda Hyhkyn rantaan uudet laiturit, Joki kertoo.

Tunnelia on korjailtu vuosikymmenten mittaan enemmän tai vähemmän onnistuneesti. Tunnelin eteläpään turvapadon poistaminen on Matti Joen mukaan ollut päätöksistä typerin.

-Muutama vuosi sitten, kun tunneli otettiin käyttöön, jouduttiin rakentamaan uusi turvapato. Nyt tunnelissa on turvallista, ainakaan vesi ei lähde tulvimaan, Joki sanoo.

Veden sijaan satamamestari ottaisi putkeen mieluusti veneitä. Aiemmin esitetyille suunnitelmille tunnelin muuttamisesta kevyenliikenteenväyläksi hän ei lämpene.

- Kyllä esimerkiksi pienikokoisella naisella saa olla aika paljon sisua, että lähtee yksinään pyöräilemään 300 metrin matkan tunnelissa. Sitä paitsi pyörätien kustannukset olisivat nousseet yli miljoonaan, Joki perustelee.

Satamamestari puolustaa matkailunäkökulmaa

Matti Joki rauhoittelee Hyhkyn ja Ala-Pispalan asukkaita. Hänen mukaansa pelot luonnonkauniin ympäristön ja asuinalueen turvallisuuden katoamisesta ovat turhia.

- Uittotunnelin lähistön asukkaana minä nauttisin veneidensiirtomahdollisuudesta. Tunnelin avaaminen toisi alueelle huvimatkailua ja veneilyä. Hyhkyyn ei tulisi veneiden kuljetuksen myötä parkkipaikkaa eikä yksityisautoja. Sama traktori kuljettaisi veneitä, ja pyörätie jäisi paikalleen. Ainoana haittana näen sen, että yksi kiva leikkipaikka menetettäisiin, Joki sanoo.

Veneidenkuljetustunnelia tarvittaisiin Joen mukaan Tampereella myös sen takia, että kaupungin haitalliset liikennejärjestelyt estävät isojen veneiden kuljetusten

-Tampereella on kavennettu teitä, tehty töyssyjä ja siirtolangat ovat monessa liian alhaalla, Joki listaa esteitä.

Suunnitelmat olivat maanantaina viimeistä päivää esillä. Matti Joki toivoo että hankkeen vastustajat valittaisivat ajoissa, jotta yhdyskuntalautakunnalla on syksyllä tarpeeksi tietoa, johon päätöksensä perustaa.

Jos tunneli avataan veneidenkuljetuskäyttöön, kunnostushanke toteutetaan vaiheittain tämän ja ensi vuoden aikana.

Lähteet: YLE Tampere / Teija Valkeinen & Anna Sirén