Uskonnottomien mainostarrat herättävät närää

Helsingissä, Turussa ja Tampereella linja-autoihin sunnuntaina ilmestyneet uskonnottomien mainostarrat herättävät vilkasta keskustelua. Erityisesti Helsingissä Jumalan olemassaoloa kyselevät mainokset ovat herättäneet vastustusta osassa bussinkuljettajia. Kaikki kuskit ovat kuitenkin lähteneet maanantaiaamuna ajoon.

Kotimaa
YLE

"Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä" kehottaa Suomen humanisti- ja Vapaa-ajattelijain liittojen uusi mainoskampanja helsinkiläisten bussien ja raitiovaunujen kyljissä. Turussa ja Tampereella mainosten viesti kuuluu "Iloitse elämästäsi kuin se olisi ainoasi, koska se on". Kyseessä on uskonnottomien järjestöjen kampanja, jonka tarkoituksena on herättää ajatuksia ja keskustelua erilaisista vakaumuksista, kertoo Vapaa-ajattelijain liiton puheejohtaja Jussi K. Niemelä.

- Tämä kampanja on lähtenyt liikkeelle alun perin Englannista, siellä kirkko mainosti busseissa ja pelotteli ihmisiä helvetillä. Tämä oli sitten vastakampanja sille. Päätimme toteuttaa tämän Suomessa. Kirkko ei täällä ole pelotellut helvetillä, mutta halusimme tällä kampanjalla herätellä keskustelua ja tuoda esiin sen, että vakaumuksen ei välttämättä tarvitse olla uskonnollinen. Tämä on herättänyt kirkon piirissä lähinnä kiitosta: meitä on kiitelty nimenomaan siitä, että olemme herättäneet keskustelua näistä asioista, Niemelä sanoo.

Uskonnottomien mainokset herättivät vastustusta Turun ja Tampereen liikennelaitoksissa siinä määrin, että mainoslausetta muutettiin. Aiemmin vastaava kampanja on kokenut sensuuria mm. Espanjassa, missä uskonnottomat eivät saaneet kiinnittää mainostarroja linja-autoihin.

Helsingissä puolestaan osa linja-autojen kuljettajista on närkästynyt mainoksista. Helsingin bussiliikenteen toimitusjohtaja Juha Hakavuori kertoo käyneensä keskusteluja asiasta joidenkin kuljettajien kanssa. Mitään tarkkaa suunnitelmaa yhtiössä ei kuitenkaan ole tehty esimerkiksi sen varalta, että osa kuljettajista kieltäytyy ajamasta uskonnottomien tarroin varustettuja linja-autoja.

- Osa on närkästyneitä ja osa ei. Sinänsä tämä on hiukan tunteita herättävä asia. Mutta minusta on turhaa ennakoida asioita sinänsä. Mainokset ovat tuolla liikenteessä ja jos mainos johtaa tilanteeseen, jossa kuljettaja katsoo, ettei voi vakaumuksensa takia autoa ajaa, se käsitellään sitten tapauskohtaisesti, Hakavuori toteaa.

Lähteet: YLE Uutiset / Silja Raunio