Vapaa-ajattelijoiden kampanja kehottaa elämäniloon

Vapaa-ajattelijoiden mainoskampanja joukkoliikennevälineissä käynnistyi Tampereella räväkällä tekstillä. "Iloitse elämästäsi kuin se olisi ainoasi. Koska se on."

vapaa-ajattelu
Vapaa-ajattelijoiden mainos bussin kyljessä.
YLE

Kiitos tästä kuuluu kaupungin liikennelaitokselle, joka kielsi pääkaupunkiseudulla esillä olevan astetta neutraalimman mainoksen.

Tampereen vapaa-ajattelijoiden hallituksen jäsenen Heikki Orsilan mielestä kampanjan tarkoituksena on tuoda ilmi, ettei elämästä iloitsemiseen tarvita jumaluskoa ja edistää vakaumusten tasa-arvoa. Kampanjassa mitataan myös sananvapautta. Orsila pohtii, miksi toisten mainoksia voidaan pistää bussien kylkiin ja miksi toisten ei?

Keskustelun herättelyä ennen myyntitoimintaa

Mainonnan tarkoituksena on yleensä lisätä tuotteen myyntiä. Heikki Orsilan mielestä pari viikkoa kestävän kampanjan tarkoitus on aluksi herättää asiallista keskustelua uskonnottomuudesta ja uskonnoista. Vasta sen jälkeen voidaan hänen mielestään siirtyä varsinaiseen myyntitoimintaan.

Uskonnollinen sanoma on Orsilan mielestä ollut hyväksyttävämpää tuoda esiin kuin uskonnottomien. Tästä johtuen kampanja onkin herättänyt kärjekkäitäkin mielipiteitä, koska aiempaa vastaavaa kampanjaa ei Pirkanmaalla ole ollut.

Protestoijat tuovat kampanjan parhaiten esille

Helsingissä muutamat bussikuskit ovat uhanneet kieltäytyä ajamasta autoa, jossa on vapaa-ajattelijoiden mainos. Kampanjamainoksia on pääkaupungissa myös revitty autoista irti. Tamperelaisen Heikki Orsilan mielestä juuri tällaiset protestoijat lisäävät kampanjan mielenkiintoa ja herättävät median huomion.

Myös vuonna 2004 kielletty bussimainos eroakirkosta.fi toi Tampereen vapaa-ajattelijoille huomattavan paljon huomiota. Toisaalta vapaa-ajattelijat ovat itsekin olleet varsin aktiivisia tiedottamisessaan kampanjasta medialle.

Kampanja on rahoitettu lahjoituksilla

Kesäinen joukkoliikennekampanja ei ole maksanut vapaa-ajattelijoille käytännössä mitään. Kaikki on tehty vapaaehtoisvoimin ja rahat mainoksiin on kerätty lahjoituksilla nettisivuston kautta.

Kampanjan hinta on 10 000 euroa ja uskomaton.fi - sivustolla rahaa on kertynyt tähän mennessä 9000 euroa. Orsila uskoo lahjoitusmäärän vielä lisääntyvän.

Vapaa-ajattelijat vahvasti esillä internetissä

Vapaa-ajattelijoiden ylläpitämä kirkosta eroamiseen kehottava sivusto eroakirkosta.fi pyrkii kirkon ja valtion toisistaan erottamiseen ja vakaumusten tasa-arvon edistämiseen. Sivusto uskamaton.fi pyrkii taas uskonnottomien vaikuttajien portaaliksi ja tuomaan esiin uskonnotonta tapakulttuuria.

Sivustot täydentävät toisiaan joskaan niillä ei ole samoja päämääriä. Taustalla on Orsilan ohella kuitenkin paljon samoja ihmisiä.

Lähteet: YLE Tampere / Kai Pohjanen