Oulangan kansallispuisto saa kansainvälistä huomiota

Oulangan kansallispuisto herättää kiinnostusta myös Suomen rajojen ulkopuolella. National Geographic -lehti on julkaissut laajan reportaasin Oulangan kansallispuistosta otsikolla Oulangan lumoa.

Kotimaa
YLE / Ensio Karjalainen

Oulangan kansallispuisto on saanut kansainvälistä mainetta arvostetun National Geographic -lehden julkaiseman laajan reportaasin ansiosta.

Lehden välityksellä Oulangan maisemat ovat tavoittaneet valtavan määrän lukijoita. Lehden painoksen levikki on noin 9 miljoonaa. Lehdessä julkaistaville jutuille on kova karsinta, ja sinne valitaan vain kansainvälisesti kiinnostavia aiheita.

Oulanka on tilastojen mukaan jo Suomen kansainvälisin kansallispuisto ja se on koko Ruka-Kuusamo alueen matkailun vetonaula.

Oulanka ylläpitää kansan vahvaa luontoyhteyttä

Oulangan esittely National Geographic -lehdessä ei ala perinteisellä Kiutakönkään kanjonin ylistyksellä, vaan yllättäen vie lukijan aluskasvillisuuden tasalle.

- Ne neulaset, joita täällä näkee – ylöspuskevien sienten sysiminä tai puolukanlehtiin tarranneina – ovat kuin osa maanalaisen, verkostomaisen kaupungin olkikattoa, toimittaja Verlyn Klinkenborg kuvailee lehden sivuilla.

Jutussa kiinnitetään huomiota myös suomalaisten luontoyhteyteen ja kansallispuistojen merkitykseen sen ylläpitäjänä. Jokamiehenoikeutta kehutaan, samoin kansallispuistojen roolia kulttuuriperinnön säilyttämisessä.

"Täällä kohtaavat metsän ja tundran kasvit ja eläimet sekä lintuharrastajat ja muut luonnonystävät"

National Geographicin tieteellisiä perinteitä kunnioittaen reportaasi selostaa huolellisesti tekijät, jotka ovat muovanneet Oulangasta ainutlaatuisen: maaperään vaikuttava dolomiitti, eri biologisten ja geologisten vyöhykkeiden risteytyminen Oulangalla, toisistaan normaalisti kaukana elävät lajit.

Faktapitoista tekstiä tasapainottavat huikaisevan kauniit Peter Essickin valokuvat, joiden kuvakulmat poikkeavat perinteisistä maisemakuvista.

Jutussa esitellään myös Oulangan sijaintia Venäjän rajan kupeessa sekä puistoyhteistyötä Venäjän puolella olevan Paanajärven kansallispuiston kanssa.

Oulanka tärkeä osa Suomi-brändiä

- Euroopan kansallispuistot täyttävät tänä vuonna 100 vuotta. National Geographicin juttu oli meille todellinen syntymäpäivälahja, sanoo Oulangan kansallispuiston johtaja Kari Lahti Metsähallituksesta.

Suomi-brändiä pohtiva työryhmä on identifioinut puhtaan luonnon keskeiseksi osaksi Suomi-kuvaa. Kansallispuistojen merkitys on tässä suuri, sillä ne edustavat Suomen luonnon kansallisaarteita. Kansallispuisto on myös kansainvälisesti tunnettu käsite ja tae ainutlaatuisesta luonnosta.

Oulanka on Suomen 35 kansallispuistosta kansainvälisin. Viidennes kävijöistä on ulkomaalaisia, ja heitä käy noin 20 eri maasta.

Oulanka vetoaa myös kotimaisiin matkailijoihin

- Oulangan kansallispuisto on Ruka-Kuusamo-alueen matkailun vetonaula erityisesti kesäisin. Vuonna 2008 tehdyn tutkimuksen mukaan 2/3 Ruka-Kuusamo-alueelle tulevista kesämatkailijoista vierailee puistossa. Metsähallitus tekee yhteistyötä alueen matkailusektorin kanssa, jotta matkailijat vierailisivat myös alueen muilla luontokohteilla ja viipyisivät alueella pidempään, Kari Lahti sanoo.

Kansallispuistojen ja suojelualueiden virkistyskäytön taloudellinen merkitys kasvaa. Suosituimmilla alueilla niiden vaikutus paikallistalouteen on yhteensä 250-300 miljoonaa euroa vuodessa.

Vuonna 2000 tehdyn tutkimuksen mukaan Oulangan kansallispuiston välitön paikallistaloudellinen vaikutus oli yhteensä noin 14 miljoonaa euroa, ja sen jälkeen sen arvioidaan selvästi nousseen.

Suomenkielisen lehden kesäkuun numero on juuri tulossa irtonumeromyyntiin.

Lähteet: YLE Oulu