1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

100 prosenttia näyttävämmät ripset - kosmetiikan mainonta vaatii luovuutta

Mainokset lupaavat paljon, mutta kuluttajaa ei saisi johtaa harhaan.

- Kosmetiikan mainonta on luovaa työtä, sanoo YLEn Aamu-tv:ssä vieraillut tuotekehittelypäällikkö Arimatti Jutila Lumenelta.

Mainonnan pitää silti olla totuudenmukaista. Siksi mainoslauseita viilataan kieli keskellä suuta. Lupausten pitää koukuttaa ihminen ostamaan, mutta valehdella ei saa. Monien mielestä esimerkiksi ryppyvoiteiden vaikutuksia liioitellaan kuitenkin reilusti.

- Markkinoinnissa saa käyttää luovuutta ja se on sitä mielikuvan rakentamista ja tarinan kertomista, Jutila puolustaa ja sanoo aineiden vaikutusten ikääntymisen hidastamisessa olevan mitattavissa olevia faktoja.

- On ihan kosmetiikan ytimessä tämä anti-age-homma.

"100 prosenttia näyttävämmät ripset"

Joskus väitteet ovat kuitenkin niin epämääräisiä, että niiden todeksi vannominen vaatii luovuuden venyttämistä äärimmilleen. Jos tuote saa ripset 100 prosenttia vaikuttavammiksi tai antaa näkyvästi levänneen ihon on kauneus kenties lähinnä katsojan silmissä.

Päivi Kousa Helsingin allergia- ja astmayhdistyksestä suhtautuukin skeptisesti muun muassa ikääntymisen hidastumista lupaaviin voiteisiin.

- Aika kauan ryppyvoiteitakin on ollut markkinoilla, mutta katukuvassa se ei kuitenkaan näy, Kousa muistuttaa.

Osa mainonnasta johtaa Kousan mielestä myös kuluttajia harhaan.

- Aika lailla muotia on mainostaa, mitä tuote ei sisällä, vaikka näistä aineista ei olisi mitään haittaa ihmiselle. Se sotkee kuluttajan pään.