1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Reilu kauppa kasvoi Suomessa roimasti

Suomalaiset kuluttavat reippaasti Reilun kaupan tuotteita. Asukasta kohden lasketuissa myynneissä suomalaiset ovat kolmanneksi innokkaimpia Reilun kaupan tuotteiden kuluttajia. Suomalaisten edelle kirmasivat vain sveitsiläiset ja britit.

Kuva: EPA

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen mukaan suomalaiset kuluttivat viime vuonna keskimäärin hieman yli kymmenen euroa Reilun kaupan tuotteisiin.

Kaikkiaan Suomessa ostettiin Reilun kaupan tuotteita yhteensä 54,4 miljoonan euron arvosta. Vuoteen 2007 verrattuna myynti kasvoi 57 prosenttia. Reilun kaupan suurimmat markkinat ovat Iso-Britannia ja Yhdysvallat.

Viime vuonna Reilun kaupan tuotteiden myynti kasvoi seitsemässä maassa yli 50 prosenttia. Myynti kasvoi yli 70 prosenttia Ruotsissa, Norjassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Kanadassa myynti kasvoi 67 prosenttia.

Reilun kaupan tuotteiden maailmanlaajuinen myynti kasvoi 22 prosenttia. vähittäiskaupan arvossa myynti oli liki kolme miljardia euroa.

Reilu kauppa pyrkii parantamaan perhetuottajien ja suurtilojen työntekijöiden oloja ja ympäristön tilaa kehitysmaissa. Noin 90 prosenttia tuotemerkin tuottajista on pienviljelijöitä.