1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Lidl

Lidl taipui kansan tahtoon

Saksalainen kauppaketju Lidl on muuttanut suhtautumistaan julkisuuteen. Seitsemän vuotta sitten Suomeen rantautunut kauppaketju keräsi julkisuutta lähinnä vaikenemalla. Nyt Lidlillä on toinen ääni kellossa.

Kuva: YLE / Simo Pitkänen

Lidl on Saksasta lähtöisin oleva kauppaketju, jolla on koko Suomessa yli 130 myymälää. Keski-Suomessa niistä on kahdeksan: Jyväskylässä kaksi, Laukaassa kaksi sekä Jämsässä, Saarijärvellä, Viitasaarella ja Äänekoskella kussakin yksi. Ensimmäiset myymälät Suomessa avattiin alokuuun lopussa vuonna 2002 - yksi ensimmäisistä Jyväskylään.

Lidl lisännyt avoimuutta

Lidlin alkuvuosina toimittajia ei laskettu liikkeisiin, liikkeissä ei saanut kuvata eikä ketjun menestyksestä tai tuotteiden alkuperästä kerrottu. Tiukassa suomalaisessa kilpailutilanteessa Lidl on joutunut muuttamaan suhdettaan julkisuuteen. Kauppaketju on luopunut salamyhkäisyydestään ja haluaa kertoa kuluttajille itsestään ja tuotteistaan.

Merkkinä lähentymisestä ovat eri puolilla maata järjestettävät kesätoritapahtumat, lisääntynyt mainonta ja avoimuuden painottaminen puheissa. Lidlin kesätorikiertue saapui tänään Jyväskylän Aren aukiolle. Kesätorilla kansalaiset pääsevät maistamaan ketjun omia tuotteita, osallistumaan arvontoihin, arvioimaan tuotteita sekä kyselemään tuotteista ja kauppaketjusta.

Jyväskylän Seppälän myymälän myymäläpällikkö Markus Bergmanin mukaan julkisuussuhteen muutos merkitsee menoa parempaan suuntaan:

- Siis sehän on positiivista. Kesälomalla huomasi, että tienvarsilla oli erilaisia mainoksia ja itsestä tuntui hyvältä, että tuodaan itsemme nähtäville. Ei siinä mitään pahaa oo.

Työolosuhteet kunnossa

Lidliä on arvosteltu vaikenemisen lisäksi myös työnantajapolitiikasta ja työolosuhteista.

Palvelualojen ammattiliiton, PAM:in, mukaan kauppaketju Lidlin työntekijöiden työolosuhteet ovat tällä hetkellä kunnossa. Lidlin rantauduttua Suomeen 2000-luvun alussa yritys ei noudattanut esimerkiksi suomalaista työehtosopimusta. PAM:in kaupan alan sopimussihteeri Saara Aition mukaan yrityksen alkuvaiheen ongelmat on nyt hoidettu.

Toimintatapoja muutettu

Lidl on joutunut Suomessa antamaan periksi alkuperäisistä toimintatavoistaan useasti - asiakkaiden vaatimuksesta. Pullopalautusjärjestelmä muutettiin, maksaa voi useammanlaisilla luottokorteilla ja liikkeisiin vaihdetaan suomalaisten asiakkaiden toiveiden mukaiset kassapöydät.

Keski-Suomen aluepäällikkö Sami Mäkelä kertoo, että saksalaisen konseptin siirtäminen suomalaiseen maisemaan on vaatinut aikansa.

- Uusi vaatii oman aikansa. Nyt asiakaspalautteiden pohjalta on pystytty kehittymään. Asiakkaat on tyytyväisiä, kun tuli uudet kassat.

Vanhat kassat olivat europpalaistyylisiä eli kassahihna ennen kassaa olivat pitkät, mutta kassan jälkeen ei ollut suomalaisille tuttua pakkaustilaa. Ostokset piti nostella kärryyn heti kassan jälkeen ja siirtyä pakkaamaan ne muualle. Nyt kassalinjastoja on alettu vaihtaa suomalaisen maun mukaisiksi: linjaston päässä ostokset voi sujauttaa kelta-sini-punalogoiseen Lidlin muovikassiin.