1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Sähköntoimittajien kilpailutus

Sähkön kilpailuttaminen yleistyy

Kuluttajat ovat ryhtyneet kilpailuttamaan sähköyhtiöitä entistä ahkerammin. Sähkönmyyjää vaihtamalla omakotitaloasuja saattaakin säästää satoja euroja. Sähköyhtiöitä yksittäisten asiakkaitten karkaaminen ei huoleta.

Sähköntoimittajien kilpailutus
Mies tarkastaa sähkömittaria.
YLE / Timo Heikura

Iisalmelaisen Jukka Ryhäsen omakotitalo lämpenee suoralla sähköllä. Vuodessa sähkölaskua kertyy noin 2 500 euroa. Lasku saattaisi olla muhkeampikin, mutta Ryhänen kilpailuttaa sähköyhtiöt säännöllisesti parin vuoden välein. Omakotiliiton Pohjois-Savon piirin kimpassa tekemällä kilpailutuksella hinta saadaan painetua jopa listahintoja matalammalle.

– Kyllä siinä tulee säästöä. Ihmisiä kiinnostaa raha ja se paljonko voi säästää tällaisten sopimusten kautta. Hinnastohintoihin verrattuna säätöä tulee vuositasolla noin 250 euroa, kertoo Omakotiliiton Pohjois-Savon piirin projektipäällikkönä toimiva Jukka Ryhänen.

Hintahaitari sähköyhtiöiden välillä on huima. 10 000 kilowattitunnin sähkönkulutuksella eroa kertyy tutun sähköyhtiön ja maan halvimman välillä jopa pari sataa euroa vuodessa.

– Tällä hetkellä näyttää siltä, että määräaikaiset yhden ja kahden vuoden sopimukset ovat niitä kaikkein edullisimpia. Niihin kannattaa kyllä tarttua. Silloin tietää tarkalleen, mitä kahden vuoden aikana sähkö tulee maksamaan. Ellei sitten tule esimerkiksi sähköveroihin korotuksia. Siirtohinnan puolelle tuleviin korotuksiin kun ei voi vaikuttaa. Mutta kuitenkin kannattaa kilpailuttaa, vakuuttaa Ryhänen.

Kilpailuttajista ei kannata kilpailla

Kilpailutusta on myös tehty ahkerasti. Kuopion Energia pärjää hintakilpailussa kohtuullisesti, mutta senkin asiakkaista 3-4- prosenttia on vaihtanyt sähkön myyjää vuoden sisällä. Sähkön myynnistä siivu on noin prosentin luokkaa, joten Kuopion Energia ei näe tarvetta kilpailla asiakkaista.

– Vaihtajien vaikutukset eivät ole kovinkaan suuret, sillä loppuasiakasmyynnissä kate sähkön myyjälle on hyvin pieni. Sähköyhtiön kate tulee lähinnä tuotannon jalostusmarginaalin myynnistä ja etenkin päästöttömän tuotannon myynnistä markkinoille, selittää energiapäällikkö Hannu Parkkonen Kuopion Energialta.

Myös Parkkosen mukaan kuluttajalle kilpailutuksesta on vain hyötyä.

– Suurillakaan kampanjoilla ei voi kovin suuria myyntivolyymeita saada. Asiakkaat ovat hyötyneet, kun tarjoushinnat ovat tulleet alas ja noudattelevat markkinahintaa, Hannu Parkkonen kertoo.

Lähteet: YLE Savo, Minna Kaipainen

Lue seuraavaksi