1. yle.fi
  2. Uutiset

Pohjanmaan ratatyö työllistää satoja

Suomen yksi suurimmista ratatöistä - Pohjanmaan radan perusparannus etenee tänä kesänä vajaan kilometrin päivävauhtia. Liikkuva työmaa on nyt Jepua-Kokkola välillä. Ratatöitä paiskitaan Kokkola- Seinäjoki-välillä raskaalla kalustolla ja viidensadan työntekijän voimin.

raiteet
YLE / Kalle Niskala

Kokkola - Seinäjoki välin junamatkustajat ovat joutuneet tottumaan poikkeusjärjestelyihin tänä kesänä. Aamun kuusi junaa on korvattu linja-autoilla. Poikkeusjärjestelyt jatkuvat aina syyskuulle.

Käynnissä on rautateiden yksi suurimmista peruskunnostustöistä, Seinäjoki - Oulu radan kunnostus.

Menossa on jo kolmas kesä. Ensimmäisenä vuonna rahaa kului seitsemisen miljoonaa euroa, viime vuonna 54 miljoonaa ja tänä vuonna jo lähes 90 miljoonaa. Kaikkiaan Seinäjoki- Oulu rataosan kunnostuksen on arvioitu maksavan 800 miljoonaa.

Tämän kesän ohjelmaan kuuluu Seinäjoen eteläpuolisen kaksoisraiteen rakentaminen, 22 tasoristeyksen poistaminen Lapua-Pännäinen väliltä ja viiden ratapihan kunnostu. Kunnostettavia ratapihoja ovat Kauhava, Härmä, Köykkäri, Kovjoki ja Riijärvi. Urakoitsijoita on useita.

Tämän kesän suurimmasta urakasta, varsinaisesta radan kunnostuksesta vastaa VR -Rata Oy.

VR-Rata-yhtiön vastaavan työnjohtajan Esa Alhon komennossa on kolmisen sataa työntekijää.

-Yhdessä vuorosa meitä on noin 150. Teemme töitä kahdella porukalla ja järjestelmällä: seitsemän päivää töitä ja seitsemän vapaata, joten kokonaisvahvuus nousee kolmeen sataan, Esa Alho laskeskelee.

Alho vastaa radan päällysrakenteen vaihtamisesta ja kiskojen vaihdosta. VR Radan toinen urakka kattaa viiden ratapihan kunnostuksen.

Kiskotkin uusiksi

Raskaan remonttikaluston kärjessä kulkee kiskojen vaihtoryhmä. Uudet kiskot mahdollistavat raskaampien junien liikennöinnin. Akselipainot voivat nousta nykyisestä 22,5 tonnista 25 tonniin ja samalla tavarajunien nopeutta voidaan nostaa.

Jäljessä tuleva suuri seulakone seuloo radan pintarakenteen yli puolen metrin syvyydeltä. Kone palauttaa ratapohjaan 32-64 millin sepelin. Muu materiaali siirretään sivuun, ja joko levitetään rata-alueen viereen tai kuljetetaan pois.

Pohjanmaan radan monivaiheinen historia nousee esiin. Seulontatyön vastaava työnjohtaja Arto Lempinen sanoo, että ratavallista nousee välillä esiin vanhojen pysäkkien jäänteitä, ratapohjia ja tietenkin entisaikaan käytettyjä ratamateriaaleja.

-Teemme tietenkin ennakkotutkimuksia, ja tiedossa olevat suuremmat esteet yritetään poistaa ennen konetöiden aloittamista. Ei ole tarkoituksenmukaista, että seulakoneeseen pääsisi suuria kiviä tai puita.

Kahdella koneella uutta rataa syntyy yhteensä vajaa kilometri päivässä. Lopuksi ratapenkalle lasketaan täydennyssepeli ja kiskot hitsataan kiinni.

Kesäinen kylmyys ei töitä haittaa, mutta kiskojen lämmetessä yli 22 asteen työt pitää keskeyttää. Tämän takia töitä tehdään aamuyön ja aamun tunteina.

-Olemme aikataulussa. Aikataulummehan sellainen, että kiskonvaihto pääsisi Kokkolaan elokuun alkupuolella ja seulat elokuun loppupuolella, vastaava työnjohtaja Esa Alho laskeskelee.

Ratahallinto käyttää tänä kesänä Pohjanmaan radan kunnostukseen 89 miljoona euroa. Summa on vain kymmenesosa arvioiduista Seinäjoki-Oulu rataosan kunnostuksen kokonaiskustannuksista.

Lähteet: YLE Keski-Pohjanmaa / Esa Koskimaa

Lue seuraavaksi