Uutiskanava Al-Jazeeran toiminta kiellettiin Länsirannalla

Palestiinalaishallinto on kieltänyt uutiskanava Al-Jazeeran toiminnan Jordan-joen länsirannalla. Syynä on tiettävästi kanavalla haastatellun presidentti Abbasin pitkäaikaisen kilpailijan väite, että Abbasilla olisi ollut osuutta Jasser Arafatin kuolemaan.

Ulkomaat
Pysäytyskuva Al-Jazeeran tv-uutisten introsta.
Reuters-TV

Palestiinan vapautusjärjestön PLO:n korkea-arvoinen jäsen Farouk Khaddoumi väitti arabikanava Al-Jazeeran lähetyksessä, että presidentti Mahmud Abbas olisi juoninut Arafatin kuoleman yhdessä Israelin kanssa. Hän ei esittänyt väitteelleen mitään todisteita.

Palestiinalaisten entinen presidentti sekä sissijärjestö Fatahin ja Palestiinan vapautusjärjestön PLO:n entinen johtaja Jasser Arafat kuoli sotilassairaalassa Ranskassa vuonna 2004.

Toimintakiellosta ilmoittaessaan palestiinalaisviranomaiset eivät erikseen maininneen Khaddoumin väitteitä, vaan syyttivät Al-Jazeeraa puolueellisesta tiedonvälityksestä palestiinalaisalueilla. Tiedotusministeriö aikoo viedä Al-Jazeeran oikeuteen, ja satelliittikanavan uutistoiminta on kielletty Länsirannalla, kunnes oikeus on antanut tuomionsa. Al-Jazeera kiisti ministeriön väitteet.

- Pahoittelemme päätöstä, joka mielestämme loukkaa sananvapautta tässä maassa, kieltoa kommentoi Al-Jazeeran Jerusalemin toimituspäällikkö Walid Al Oman uutistoimisto AP:n mukaan.

Nykyisen Fatah-puolueen johtama ja länsimaiden tukema palestiinalaishallinto hallitsee palestiinalaisalueista Länsirantaa. Gazassa valtaa pitää islamistinen Hamas-liike.

Lähteet: AP, Reuters