Wäinö Aaltosen museossa väärennöksiä

Wäinö Aaltosen museossa Turussa esillä olevan venäläisen avantgarden näyttelystä poistetaan väärennöksiksi todettuja teoksia. Wäinö Aaltosen museo tiedotti asiasta torstaina.

Väärennetty Aleksandr Rodtsenkon nimikirjoitus. Kuva: Kimmo Gustafsson / YLE

Taideskandaali sai alkunsa kesäkuun puolivälissä, kun arvostettu taidekriitikko Otso Kantokorpi arvosteli kovin sanoin WAMin kesän taidenäyttelyä. Hän epäili kirjoituksessaan esillä olevien Aleksandr Rodtsenkon teosten aitoutta.

Wäinö Aaltosen museo on nyt päättänyt poistaa 14 Rodtsenkon nimiin signeerattua teosta. Lisäksi useita Rodtsenkon nimeen liitettyjä teoksia on merkitty tuntemattoman taiteilijan töiksi.

Päätöksen taustalla ovat lisätiedot, joita museo on saanut Rodtsenkon perikunnan edustajalta Aleksander Lavrentiev’ilta. Lavrentiev on ollut yhteydessä Tretjakovin Gallerian grafiikan osastoon ja A.S. Pushkinin yksityiskokoelmien museoon.

Teoksia tarkastelleet asiantuntijat ovat antaneet lausunnon, jonka mukaan WAMin näyttelyssä esillä olevat Rodtsenkon nimellä signeeratut teokset eivät vastaa taiteilijan tekniikkaa, tyyliä ja sarjateoksiin liittyviä piirteitä.

Ostajia ja museota huijattu

Museokeskuksen näyttelytoiminnasta vastaavan intendentin Joanna Kurthin mukaan poistettujen teosten kohdalla voidaan puhua väärennöksistä.

- On suuri todennäköisyys on, että kyse on väärennöksistä. Keräilijät ovat ostaneet teoksia ja luulleet ostavansa aitoja. Voidaan siis puhua petoksesta ja väärennöksestä, Kurth toteaa.

- Teosten omistajat ovat halunneet tehdä kiitettävästi yhteistyötä museon kanssa. He ovat toki pettyneitä, koska ovat sijoittaneet rahaa väärennettyihin teoksiin.

Seuraavaksi teokset viedään tarkempiin tutkimuksiin. Selvitysprosessin aikana museo ei myy näyttelyssä esillä olevista teoksista tehtyä julkaisua.

Taideteosten aitoutta ensimmäisenä epäillyt taidekriitikko Otso Kantokorpi on saanut tietoja poistettujen teosten aikaisemmista vaiheista. Hänen mukaansa osa teoksista on poliisille tuttuja jo 1990-luvun puolivälistä, jolloin niitä kaupiteltiin Turussa hyvin edulliseen hintaan.

Myös kysymys näyttelyn muiden teosten aitoudesta kiinnostaa Kantokorpea ja hän ihmettelee, miksi koko näyttelyä ei pureta.

- Odotan, että ensi viikolla sitten poistetaan Gontsharovat ja Popovat, Kantokorpi vihjaa.

Kolaus maineelle

Ympyrä-viiva-piste -nimisen näyttely teokset ripustetaan uudelleen maanantaina 20. päivä ja uudelleen ripustettu näyttely avataan 21. päivänä.

- Näyttely rakennetaan tuon päivän aikana ehyeksi kokonaisuudeksi, tosin ilman Rodtsenkon teoksia, Kurth kertoo.

Vastaavat taideväärennöskohut ovat todella harvinaisia.

- Museoissamme ei tietääkseni ole aiemmin tapahtunut sellaista, että kesken näyttelyn joudutaan poistamaan teoksia väärennysepäilyjen takia. Muualla maailmassa tällaista kyllä tapahtuu, mutta nämä eivät usein nouse otsikoihin mediassa.

- Tämä on kyllä huonoa mainosta. Olemme arvostettu museo, jolla on ollut korkeatasoisia näyttelyitä. Kyllä tämä kolhuja tuo, mutta jatkossa täytyy vaan tehdä vielä tehokkaammin töitä teosten taustojen selvittämiseksi.

- Jatkossa painotamme muutenkin enemmän nykytaiteeseen, joten tällainen tuskin tulee toistumaan, Kurth sanoo.