Lentämisen päästöjä on vaikea vertailla

Lentomatkustajat ovat yhä kiinnostuneempia lentämisestä aiheutuvista hiilidioksidipäästöistä. Päästöjen vertailu on kuitenkin hankalaa. Vaikka lentoyhtiöt laskevat päästöjä samoilla periaatteilla, yhtiöillä ei ole yhteistä päästölaskuria.

Kotimaa
Lassi Tolvanen

Matkustajan on usein lähes mahdotonta vertailla lentoyhtiöiden ja järjestöjen tarjoamien erilaisten laskureiden eroja.

Useat lentoyhtiöt tarjoavat matkustajilleen vapaaehtoisia maksuja, joilla on mahdollista hyvittää lentämisestä syntyviä päästöjä. Vaikka matkustajat ovat lentämisen päästöistä kiinnostuneita, harva maksaa vapaaehtoisia kompensaatioita. Eurooppalaisten lentoyhtiöiden matkustajista keskimäärin 1,5 prosenttia maksaa hyvitysmaksuja.

Yhtiöt ohjaavat varat erilaisiin kehitysyhteistyöhankkeisiin, joissa esimerkiksi istutetaan puita Afrikkaan. Hankkeiden kirjo on valtava, eikä matkustaja aina tiedä, mihin rahat käytetään.

Suomessa muun muassa Maan ystävät tarjoaa lentomatkustajille vapaaehtoista lentomaksua. Järjestö ei väitä, että maksun avulla lentojen hiilidioksidipäästöjä voidaan hyvittää vaan lahjoituksella tuetaan yleisesti järjestön ympäristötyötä.

Maksut eivät hyvitä päästöjä

Vaikka rahan lahjoittaminen hyväntekeväisyyteen sinänsä on kannattavaa, maksuilla pystytään hyvin harvoin kompensoimaan lentojen aiheuttamia päästöjä.

- Jos matkustaja lentää esimerkiksi suoran Helsinki - Hong Kong -lennon sijaan Lontoon kautta ja maksaa viiden euron kompensaation, ei siinä ole hiilellä mitään hintaa, toteaa Finnairin ympäristöjohtaja Kati Ihamäki.

Hänen mukaansa kehityshankkeiden hinnat eivät vastaa todellisten päästöjen hintaa.

- Joissakin hankkeissa hiilitonnin sitomisen hinnaksi ilmoitetaan viisi euroa, kun se meidän laskelmien mukaan on lähempänä 30:tä euroa.

Finnair on päättänyt olla tarjoamatta asiakkailleen kompensaatiomaksuja, sillä yhtiön mielestä päästöjen vähentäminen on ennen kaikkea lentoyhtiöiden, ei matkustajien tehtävä. Ihamäen mukaan päästöistä kiinnostuneen matkustajan kannattaa vertailla yhtiöiden päästöjä ja valita mahdollisimman suora lento.

Lentoliikenne päästökaupan piiriin

Euroopan lentoliikenne siirtyy päästökaupan piiriin vuonna 2012. Päästökaupan odotetaan vähentävän vapaaehtoisten maksujen merkitystä edelleen.

Eurooppalaiset lentoyhtiöt toivovat, että koko kansainvälinen lentoala saataisiin päästökaupan piiriin loppuvuodesta Kööpenhaminassa pidettävässä ilmastokokouksessa.

Lähteet: YLE Uutiset / Minttu-Maaria Partanen