Kotimaiset yrtit vailla kunnon markkinointia

Yrttiviljelyn suosio kasvaa jatkuvasti. Yrttejä viljellään jo muutamalla tuhannella tilalla ja viljelypinta-ala on lisääntynyt nopeasti. Markettien hyllyillä kotimaisia kuivattuja yrttejä ei kuitenkaan näy, sillä ongelmana on edelleen tuotteiden markkinointi.

Kotimaa
Jussi Saarinen ajaa puimakonetta yrttipellossa.
Jussi Saarinen viljelee sitruunamelissaa Mikkelissä.YLE

Pieni puimakone nakuttaa ja ahmii kitaansa sitruunamelissaa eteläsavolaisella yrttipellolla. Yrttejä viljellään Suomessa yhteensä jo lähes parillatuhannella tilalla, joista yksi on Terhi ja Jussi Saarisen tila Mikkelin Rahulassa.

- Me olemme katsoneet, että tällä voisi olla tulevaisuutta. Ihmiset ovat oppineet käyttämään ruukkuyrttejä ja toivon mukaan kuivayrttitavara tulee myös nousemaan ihmisten ruokapöytiin.

Saarisen tilalla on kasvamassa liki 20 eri yrttilajia, mutta ei yrttiviljelyn valtakasvia eli kuminaa. Saariset aloittivat yrttiviljelyn vasta viime kesänä, mutta viljelyala on jo nyt kaksinkertaistunut pariin hehtaariin.

Suunta on sama koko maassa, sillä yrttipeltojen pinta-ala on parissakymmenessä vuodessa lähes 200-kertaistunut ja hipoo nyt jo 20 000 hehtaaria. Kuten monille muillekin, yrttiviljely on Saarisen perheelle vielä pelkkä sivuelinkeino. Usko yrttien tulevaisuuteen on silti luja: rakenteilla ovat tilat niin yrttien kuivaamiseen, varastoimiseen kuin pienelle myymälällekin.

Tuotteiden markkinointi kompuroi

Saarisen tilan yritit tuodaan kuivattuna Savonlinnaan, jossa ne leikataan, lajitellaan ja pakataan pusseihin sekä purkkeihin myyntiä varten.

- Työ tehdään sananmukaisesti käsin, sillä liukuhihna olisi tuotantomääriin nähden ylimitoitettu, kertoo yrittäjä Pertti Kärkkäinen Savonlinnan Yrttipajasta.

Kärkkäisen mukaan vuositasolla pitäisi pakata kymmeniä tuhansia purkkeja ja pusseja ennen kuin pakkauslinja tulisi kysymykseen.

Kotimaisen yrttibisneksen ongelma ei olekaan raaka-aineiden saatavuus vaan tuotteiden markkinointi. Savonlinnan Yrttipajalle yrttejä tulee jo ympäri Suomea, mutta niistä valmistettuja tuotteita on toistaiseksi saatavilla vain erikoiskaupoista.

Kärkkäinen sanoo, että tärkeintä on saada kotimaiset raaka-aineet ja niiden laatu ihmisten tietoisuuteen.

Lähteet: YLE Uutiset / Pekka Niiranen