Uusi väärennösepäily Turun kohunäyttelyssä

Wäinö Aaltosen museon kohutun venäläisnäyttelyn teosten aitouteen kohdistuu uusia epäilyjä. Suomalainen asiantuntija pitää täysin varmana, että näyttelyssä yhä esillä olevat Vladimir Tatlinin nimissä esitetyt teokset ovat väärennöksiä.

Vladimir Tatlinin työt ovat esillä Wäinö Aaltosen museossa, mutta niiden aitoutta epäillään. Kuva: Janne Lindberg

Wäinö Aaltosen museon avantgardea esittelevä Ympyrä - viiva - piste herättää edelleen epäilyjä. Taidekriitikko Otso Kantokorven Kauppalehteen tekemän näyttelykritiikin seurauksena näyttelystä poistettiin aiemmin kesällä 14 Aleksandr Rodtsenkon nimissä esitettyä teosta.

Nyt suomalainen taideasiantuntija on ilmaissut museolle käsityksensä, jonka mukaan myös näyttelyssä olevat, Vladimir Tatlinin nimissä esitetyt teokset ovat väärennöksiä. Museo ei tässä vaiheessa kommentoi asiaa julkisesti.

Kulttuuriuutisten tietojen mukaan asiantuntija on dosentti Jyrki Siukonen, joka on käsitellyt Vladimir Tatlinin taidetta muun muassa omassa väitöskirjassaan. Siukonen vahvistaa käyneensä keskusteluja museon kanssa ja toimittaneensa sille Tatliniin liittyvää aineistoa.

Tiettävästi myös muut yksityishenkilöt ovat ottaneet museoon yhteyttä kertoakseen tietojaan esillä olevien teosten taustoista. Museosta tilannetta on kuitenkin kommentoitu varsin niukasti.

Väärentäjät ahkeroivat avantgardea

Maailman mittakaavassa väärennösten päätyminen näyttelyyn ei ole harvinaista, ja monet museot ovat joutuneet sulkemaan näyttelyitään teosten osoituttua väärennöksiksi. Niinpä maailman museoissa ja huutokauppataloissa tiedetään varsin hyvin, että venäläisen avantgarden teoksia on väärennetty hyvin paljon. Niissä tiedetään myös, että teoksiin liittyviä aitoustodistuksia ja asiantuntijalausuntoja tehtaillaan maksua vastaan varsin epäilyttävissä olosuhteissa.

Monet taidelaitokset ja huutokauppatalot eivät lainkaan esitä venäläistä avantgardetaidetta muutoin kuin erittäin vahvojen dokumenttien osoittaessa, että teokset ovat aitoja. Edes venäläisten museoiden lausunnot eivät välttämättä ole luotettavia, sillä esimerkiksi Tretjakovin galleria on Art News -lehden mukaan antanut aitoustodistuksen ainakin 96 väärälle teokselle.

Noloa Wäinö Aaltosen museon kannalta koko kohussa on lähinnä se, että se ei selvästikään ole ollut perillä venäläisen avantgardetaiteen esittämisen riskeistä, eikä tehnyt tarvittavia taustaselvityksiä. Hämeenlinnan taidemuseo aikoo yhä edelleen ottaa näyttelyn omiin tiloihinsa.