Tankar - arvoitusten majakka

120-vuotiaan Tankarin majakan syntyhistoriassa on edelleen aukkoja. Majakan suunnittelijasta ja rakennustavasta on liikkeellä monta versioita.

majakat
Kuvassa Tankarin majakka ja saari.
Antti Kettumäki / YLE

Tankarin majakkaan syttyi valo 15.10.1889, siitä saakka se on ohjannut merenkulkijoita kohti 15 kilometrin päässä olevaa Kokkolan satamaa. Majakan syntyhistoria on sen sijaan osin pimeyden peitossa. Jotkut ovat nähneet hyvässä kunnossa olevan majakan silhuetissa Pariisin ylpeyden, Eiffel-tornin piirteitä. Ehkä ei aivan turhaan.

- Kaikki tietolähteet viittaavat siihen, että sama suunnittelutoimisto, joka on suunnitellut Eiffel-tornin, olisi piirtänyt Tankarin majakan. Gustave Eiffel ei kuitenkaan itse ole ollut suunnittelemassa majakkaa, vaan hänen oikea kätensä Henry Lepaute, vakuuttaa Leif Andersson Kokkolan matkailuoppaista.

Toisen teorian mukaan asialla on ollut joko saksalainen tai suomalainen suunnittelija. Ulkomaalaisilla on kuitenkin ollut vahvasti sormensa pelissä majakan rakentamisessa. Majakan valokoneisto tilattiin Ranskasta, josta löytyi sen ajan paras valaistustekniikka.

- Majakan osat on puolestaan rakennettu Saksassa. Majakka koottiin aluksi ainakin osin Helsingissä, jossa porattiin muun muassa niittien reiät. Sen jälkeen se purettiin ja rahdattiin laivalla Tankariin, selvittää Andersson.

Pystytystapa askarruttaa

Tankarin arvoitukset eivät pääty suunnittelijaan. Kokkolalaisia on pitkään askarruttanut majakan pystytys. Kuinka 27,5 metriä korkea torni kohosi ulkosaareen?

- Onko ympärillä olleet rakennustelineet vai onko se rakennettu kerroksittain ylöspäin, siitä on epämääräisiä tietoja, sanoo Andersson.

Töitä on ainakin riittänyt. Rautakuorinen majakka on laitettu kasaan yli 900 000 niitillä. Eivätkä majakanvartijatkaan päässeet helpolla. Valohuoneeseen pääsee kipuamalla 122 porrasta, majakanvartijat kantoivat valopetrolin käsin ylös kierreportaita, myös valoprismastoa pyörittävä laitteisto käytiin veivaamassa käsin aika ajoin.

Majakka sähköistettiin vuonna 1961, silloin sen teho yli kaksinkertaistui 27,5 meripeninkulmaan, se onkin yksi Suomen valovoimaisimmista majakoista.

- Majakalla on ollut ennen tärkeä rooli Kokkolan sataman kehittämisessä. Ammattimerenkulkijoille nykytekniikan aikaan Tankarin merkitys on enää vähäinen, mutta huviveneilijöille se on edelleen tärkeä tiennäyttäjä, sanoo Andersson

Lähteet: YLE Keski-Pohjanmaa / Ari Vihanta