Kauppakeskuksissa riittää väkeä

Turun alueen kauppakeskukset ovat selviytyneet melko hyvin lamasta ja kiristyneestä kilpailutilanteesta. Keväällä avattu Skanssi on lähes kävijätavoitteessaan. Raision Myllyssä myyntiluvuissa jäädään jälkeen vajaat kymmenen prosenttia, mutta toimitusjohtaja Pertti Vikkula kertoo, että tähän oli varauduttu.

Skanssi (kauppakeskus)
Kesä on kauppakeskus Myllyssä tärkeä myyntikausi.
Kesä on kauppakeskus Myllyssä tärkeä myyntikausi.YLE / Minna Rosvall

Turun uusin kauppakeskus Skanssi on lähes kävijätavoitteessaan lamasta huolimatta. Skanssin kauppakeskusjohtaja Kirsi Keskitalon mukaan kävijätavoitteesta on jääty hiljaisen kesäkuun johdosta vain hieman.

Miljoona kävijää lähipäivinä

Keskitalon mukaan miljoonan kävijän rajan voidaan odottaa rikkoutuvan lähipäivinä. Hän ennustaa hyvää loppuvuotta ja odottaa Skanssiin kuukausitasolla 300 000 kävijää.

- Kyllä se on lähtenyt ihan odotetusti liikenteeseen. Kesäkuu oli tavoitteita hiljaisempi, mutta nyt taas heinäkuussa kävijämäärät ovat nousseet. Jos loppukuukausi mennään niin kuin on suunniteltu, niin miljoonan kävijän raja menee rikki lähipäivinä.

Skanssi on ilmoittanut koko avajaisvuoden tavoitteekseen kolme miljoonaa kävijää.

- Kyllä uskon, että me kolmeen miljoonaan päästään ja varmasti tullaan se ylittämäänkin.

Huhtikuun puolivälissä avatulla kauppakeskuksella on takanaan ensimmäinen vuosineljännes.

- Loppuvuonna odotamme kuukausitasolla lähes 300 000 kävijää ja joulumyynti toivottavasti ylittää tämänkin tavoitteen.

Myllyssä jäädään huippuvuosien myynnistä

Raision Myllyn toimitusjohtaja Pertti Vikkula kertoo, että myynnin laskuun oli varauduttu. Kilpailutilanteen lisäksi taloudellinen tilanne ja sää vaikuttavat asiakaskäyttäytymiseen, kertoo Vikkula. Hän myöntää, että toukokuussa Skanssin tulo näkyi selvästi Myllyn kävijämäärissä.

- Aika lailla se toukokuu ja kesäkuun puoliväliin asti oli se iso vaikutus, myöntää Vikkula.

Vuonna 2001 avatun Myllyn myynti on kasvanut tasaisesti viime vuodet. Vuonna 2008 luvuksi kirjattiin 167 miljoonaa. Ensimmäisenä kokonaisena toimintavuonna 2002 myyntiluku oli vähän vaille 100 miljoonaa. Tänä vuonna yhtiö varautui taloudelliseen tilanteeseen ja kilpailijan tuloon. Myynnillisesti ei haettu kuin muutaman prosentin kasvua. Parhaimpina vuosina kasvu on ollut 8 - 10 prosenttia. Kävijöitä Myllyssä oli viime vuonna 4,7 miljoonaa ja toimitusjohtaja Vikkulan mukaan samaan päästään tänä vuonna.

Kilpailutilanne vaatii uudistuksia

Kesä ja joulunalusaika ovat tärkeimpiä myyntikausia kauppakeskuksissa. Kauppakeskus Myllyn toimitusjohtaja Pertti Vikkula lupaa merkittäviä uudistuksia joulun alla.

- Uusia liikeideoita on tulossa. Tänne saadaan uusia liukutasoja. Se helpottaa päivittäistä asiointia merkittävästi. Uudistukset ovat hyvässä vauhdissa, kun joulusesonki alkaa, kertoo Vikkula.

Lähteet: YLE Turku