1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Osallistu

Näin keskusteltiin: Kommentoijat huhuilivat autoilijoilta järjenkäyttöä

Suomalaisten ajotottumukset puhuttivat tänään tiistaina Yle Uutisten puheenaiheissa. Kommentoijat hakivat ratkaisua kolareihin muuttuvista nopeusrajoituskylteistä ja nykyistä suuremmista sakoista.

Osallistu

Ongelmaan olisi ratkaisu ja ne ovat muuttuvat nopeusrajoituskyltit. Kun tuossa kelissä laitetaan 60km/h nopeusrajoitukset ja lakiin pykälä, että jos siinä kelissä sen ylittää tulee päiväsakot kerrottuna nopeuden ylityksellä, niin johan alkaa purra. Esim. 20km/h nopeusylitys tarkoittaisi päiväsakkojen määrä * päiväsakko * nopeusylitys, jolloin opiskelijatkin saisivat kunnon sakot. Kun ei kerta ihminen käytä omaa maalaisjärkeä nopeus ja etäisyysasioissa, niin laitetaan mittareilla nopeus kuntoon ja sitten rangaistuksilla ihmiset niitä noudattamaan, kirjoitti nimimerkki Työmatkaaja.

Muun muassa nimimerkki Opettele ensin patisti arkijärjen käyttöön:

Autokouluissa ei taideta opettaa, että talvirenkaita pidetään niin kauan, kunnes on oikeasti kesä. Monille auto taitaa olla virtuaalinen väline, kuin joku tietokone, eivätkä he käsitä olevansa konkreettisen, liikkuvan, raskaan ajoneuvon ohjaimissa, jonka hallinnan osaaminen pitää todella opetella kunnolla, ennen kuin liikenteen sekaan lähtee, ettei muutu tappokoneeksi, tai sen uhriksi.

Turvaväliä pitämättömiltä kortti pois. Näillä keleillä se väli pitää olla todella pitkä, jokaisen pitäisi se tajuta. Myös jalankulkijat ovat vaarassa, autoilijat kunnioittakaa elämää.

Nimimerkki opiskelija ja moni muukin kirjoittaja ihmetteli Suomen teillä autoilevien tapaa ajaa liian lähellä toisia autoilijoita. Ongelmana on myös ajon ennakoimattomuus.

En tiedä yksittäisistä autoilijoista ko. Tampereen tapauksessa mutta yleisesti ottaen Suomessa 90% kansalaisista ajaa toisen peräpuskurissa kiinni. Ei yleensä auta vaikka vilauttais jarruvaloja.

Sitten ohittelu. Mitä järkeä ohittaa jos tietää että kohta on uusi rekka tms. tientukkeena ja joudut aika monta ohitusta tekemään jos aiot 5 min voittaa matka-ajassa esim. 200 km matkalla.

Nimimerkki metsääpuilta tiivisti onnettomuuksien mielenmaisemaa.

Tämähän on aivan päivänselvä asia. Onnettomuuksia sattuu koska suurin osa suomalaisista kuvittelee olevansa keskimääräistä parempia, usein maailmanluokan, kuljettajia. Itse selviydyn hankalista ajokeleistä vain äärimmäisen nopeiden refleksejeni, satumaisen hyvän tilannetajun, ihanteellisten fyysisten ominaisuuksieni ja veitsenterävän älyni avulla. Olen yksi suomen parhaista kuljettajista, ellen paras.

Lähteet: Yle Uutiset

Lue seuraavaksi