Pyöräilijän kannattaa valita puhtaampi reitti

Suuren kaupungin keskustaan pyöräilevä hengittää aimo annoksen terveydelle haitallisia pienhiukkasia. Annosta voi pienentää roimasti jo siirtymällä pyöräilemään muutaman kymmenen metrin päähän vilkkaasta tiestä.

Kotimaa
Pyöräilijöitä kaupunkiliikenteessä.
Mika Kanerva

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on mitannut, millaiseen pienhiukkasaltistukseen joutuu, kun matkustaa bussilla, henkilöautolla tai pyörällä Helsingin kantakaupunkiin. Koehenkilöt matkustivat useita kertoja seitsemää eri reittiä seitsemän kilometrin matkan kantakaupunkiin. Ultrapieniä hiukkasia, katupölyä ja diesel-hiukkasia mitattiin kannettavilla mittalaitteilla. Matkat tehtiin ruuhka-aikojen välissä, jotta ruuhkaolojen lisäaltistus ei sekoittaisi tuloksia.

Dosentti Timo Lankin mukaan hiukkaspitoisuudet olivat silti korkeita.

- Ne olivat noin kaksinkertaiset siihen nähden, mitä kaupunkialueella keskimäärin. Siellä liikenteen seassa altistuminen on oikeasti suurta, hän kertoo.

Kulkuvälineillä on kuitenkin väliä. Pyörällä ja bussilla kulkevien hengittämät ilmansaastepitoisuudet olivat suunnilleen samansuuruiset. Pyöräilijän hiukkasannosta lisää kuitenkin se, että matka kestää kauemmin ja pyöräilijä hengittää kiivaammin.

Aivan uudessa henkilöautossa sisäilmansuodattimet suojasivat varsin tehokkaasti katupölyltä, jos ikkunat pidettiin kiinni, Lanki kertoo.

- Iso ero oli sitten siinä, jos oli vähänkin vanhempi auto ja vielä dieselauto. Vanhemmassa autossa, jossa ilmansuodattimet eivät ole ehkä niin hyvässä kunnossa, pitoisuudet oli noin kaksinkertaiset siihen, mitä ne oli uudessa autossa. Eli ei voi aina tuudittautua siihen, että henkilöautossa ilma on puhdasta.

Pyöräilyn terveyshyödyt voittavat hiukkashaitat

Reitinvalinnalla pyöräilijä saattoi helposti vähentää altistumista. Dosentti Lankin mukaan pienhiukkasten määrä putoaa taustapitoisuuksien tasolle noin 100-200 metrin päässä vilkkaasti liikennöidystä väylästä.

- Mutta jo muutaman kymmenen metrin päässä väylästä on altistuminen ilmansaasteille enää murto-osa siitä, mitä ihan siinä väylän vieressä, Lanki kuvaa laimentumista.

Hän korostaa kuitenkin, että työmatkapyöräilyä ei kannata välttää hiukkasten pelossa. Tutkimuksista tiedetään, että liikunnan terveyshyödyt ovat suuremmat kuin hiukkasten haitat.

THL:n tutkimus on osa eurooppalaista tutkimusta, jota tehtiin myös kahdessa muussa maassa. Helsinkiläisten hiukkasannokset olivat suunnilleen samaa tasoa kuin Hollannin Rotterdamissa, mutta selvästi pienempiä kuin Kreikan Thessalonikissa. Suomessa Helsingin annoksia saa vain suurimpien kaupunkien keskustoissa.

Lähteet: Yle Savo / Kaija Kervinen