Uusi E10-bensiini veti myös 98-oktaanisen hinnan alas

Ensimmäiset jakeluasemat ovat saaneet myyntiin uutta 95 E10-bensiiniä. Uusi polttoaine on tuoreen energiaverolain vaikutuksesta noin pari senttiä entistä halvempaa. E10-bensiinin ero 98-oktaaniseen näyttää kuitenkin säilyneen samana, sillä myös sen hinta aleni lauantaina.

talous
Elina Nousinen vaihtoi uudet tarrat bensamittariin  Eläintarhan Nesteellä  Helsingissä.
Elina Nousinen vaihtoi uudet tarrat bensamittariin Eläintarhan Nesteellä Helsingissä.YLE

Neste Oilin pääkonttorissa päätös tämän vuoden ensimmäisestä hintatasosta tehtiin uudenvuodenaattona.

- Kaikilla meidän hinnoittelussa olevilla asemilla bensiinin hintaa alennettiin kahdella sentillä, sanoo Neste Oilin Liikennepalveluiden johtaja Arvo Ruotsalainen.

Bensiinin hinta putosi lauantaina myös niillä asemilla, joiden tankeissa on jäljellä vielä vanhaa 95-oktaniista bensiiniä. Nesteen mukaan heidän asemiensa polttonesteet uusiutuvat noin kymmenessä päivässä. Sen jälkeen mittareista saa enää 95 E10- ja 98 E5-bensiiniä.

Valtion energiaveron uudesta tulkinnasta hyötyy ehkä yllättäen myös 98-oktaanisen bensiinin ostaja. Vaikka tässä laadussa etanolia on enintään vain viisi prosenttia, puree veromuutos Neste Oilin mukaan juuri etanolin verohelpotuksien vuoksi myös sen hintaan.

- Hinnanero ei ainakaan tässä vaiheessa näytä venyvän, enkä siihen myöskään itse usko. Sitten vasta, jos maailmanmarkkinahintatekijät vaihtelevat, laskee Neste Oilin Liikennepalveluiden johtaja Arvo Ruotsalainen.

Etanolipitoisuus vaihtelee nollasta kymmeneen

Bensiinin valmistusprosessissa etanolin lisääminen on aivan viimeisiä toimenpiteitä. Uusi E10 saa sisältää enintään kymmenen prosenttia etanolia. Jos esimerkiksi etanolia on niukasti saatavilla, voi sen osuus polttoaineessa kuitenkin olla lähes olematon.

- Periaatteessa sellainen on aina mahdollista, sanoo Nesteen Arvo Ruotsalainen.

Jakeluyhtiöiden houkutusta pelata etanolipitoisuuden kanssa lisää tieto, että etanoli on talvella kallista ja kesällä halpaa. Se on juuri päinvastoin kuin bensiinin maailmanmarkkinoiden hinnankehitys. Etanolin hinta on riippuvainen myös siitä sadosta, josta etanolia tehdään.

Kulutuslaskelmista on monta versiota

Öljyalan keskusliiton, Motivan ja Autoalan tiedotuskeskuksen ylläpitämällä e10bensiini.fi-nettisivustolla on ollut ennen vuoden vaihtumista todellinen ruuhka.

- Pari päivää sitten meillä ylittyi miljoonan kävijän raja, sanoo energiatehokkuusyhtiö Motivan viestintäjohtaja Jochim Donner.

Autoilijat ovat hakeneet sivustolta tietoa ennen kaikkea uuden bensiinin soveltuvuudesta omaan ajoneuvoon. Kuluttajia on kiinnostanut myös uuden etanolipitoisemman polttoaineen vaikutus auton kulutukseen. E10-bensiinin energiapitoisuus on entistä bensiiniä niukempaa, joten se tiedetään jo nyt, että tankkaajien on mahdollisesti varauduttava kulutuksen lisääntymiseen.

- Olemme pyrkineet tätä asiaa nyt tutkimaan. Näyttää siltä, että keskimäärin 15 000 kilometriä ajavalle vuotuinen polttoainelasku nousee vain 6-7 euroa. Se on suhteutettuna muutaman kylmäkäynnistyksen verran ja helposti omalla ajotavallakin säästettävissä, Motivan Jochim Donner toteaa.

Neste Oilin liikenneasemista vastaava johtaja Arvo Ruotsalainen taas laskee uuden E10-bensiinin pienemmän energiapitoisuuden tarkoittavan kuluttajalle laskennallisesti pienempää hintaeroa perusbensiinin ja 98-oktaanisen välillä.

- E10:n ja 98-oktaanisen välillä on mittarilla 3 - 4 sentin hinnanero. Koska 98-oktaanisella bensiinillä kulutus ei lisäänny, jää laatujen välinen hinnanerotus käytännössä noin senttiin, Ruotsalainen laskee.

Lähteet: YLE Uutiset / Marcus Ziemann