Itälä: Laivojen rikkirajoitukset saattavat jopa lisätä päästöjä

Europarlamentaarikko Ville Itälä (kok.) arvostelee voimakkaasti EU:n suunnitelmia merenkulun rikkipäästöjen rajoittamisesta. Itälän mielestä lakiehdotus saattaa jopa nostaa rikkipäästöjä, jos päästövähennykset koskevat vain EU:n pohjoisosan maita.

luonto
Laiva on kiinni laiturissa
YLE / Anna Huittinen

Euroopan unionissa valmistellaan asetusta, joka tiukentaisi Itämerellä, Englannin kanaalissa ja Pohjanmerellä kulkevien laivojen rikkipäästöjä rajusti. Kansainvälinen merenkulkujärjestö asetti näille alueille tiukan rikkirajan, 0,1 prosenttia. Muilla vesillä saisi tupruttaa rikkiä viisi kertaa enemmän.

Neljän vuoden kuluttua voimaan astuvan lain pelätään heikentävän Suomen merenkulun kilpailuasemaa, sillä laivojen vähärikkinen polttoöljy on viime vuosina kallistunut merkittävästi. Tiukka rikkiraja saavutetaan vaihtamalla raskas polttoöljy diesel-laatuun.

Liikenne- ja viestintäministeriön tilaaman selvityksen mukaan se toisi jopa miljardin euron vuotuisen lisälaskun Suomen merenkululle. Europan parlamentin liikennevaliokunnassa istuvan Itälän mukaan viiden vuoden lykkäys rikkirajan voimaantuloon voisi mennä läpi.

Rikkiasetus karhunpalvelus

Itälän mielestä laki saattaa tehdä jopa karhunpalveluksen rikkipäästöille. Hänen mielestään ainoa oikeudenmukainen tapa olisi, että asetus koskettaisi kaikkia EU:n jäsenmaita. Riskinä on myös Venäjä.

- Tässä käy helposti niin, että Venäjä ei allekirjoita sopimusta. Rahti kulkee korkeapäästöisillä laivoilla Venäjälle ja rekoilla Suomeen. Tämä tulee kalliiksi, Itälä toteaa.

Euroopan komissioon on viime päivinä tullut runsaasti lausuntoja, joissa toivotaan muutosta tiukkaan rajaan. Komissio vetäytyy lähiviikkoina sorvaamaan kantaa hankalaan kysymykseen. Europarlamentaarikko Ville Itälä epäilee, että rikkipäästöjen rajoitukset lisäävät joka tapauksessa rekkaliikennettä.

- Rikkipäästöt ovat rekoilla korkeampia kuin laivoilla jo nyt. Ruotsalaiset ovat sanoneet, että eivät kulje lauttojen kanssa yli, vaan rekoilla, Itälä jatkaa.

Ennemmin tai myöhemmin laivojen rikkipäästöjä on kuitenkin vähennettävä, sillä rikki kuormittaa luontoa ja sairastuttaa ihmisiä. Laivojen hiukkaspäästöjen on arvioitu aiheuttavan Euroopassa tuhansia ennenaikaisia kuolemia vuosittain.

Lähteet: YLE Turku