1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Tipatonta viettävälle niukasti alkoholittomia oluita

Tipatonta tammikuuta viettäville on vielä varsin vähän tarjolla alkoholittomia panimotuotteita. Kolmella suurella panimolla on hyvin vähän alkoholittomia oluita tai edes ykkösoluita. Panimot syyttävät valikoiman kapeudesta kysynnän puutetta.

Kotimaan uutiset
Alkoholittomia ja ykkösoluita.
Tämän ruokakaupan valikoimassa yksi alkoholiton olut ja kaksi ykkösolutta sekä alkoholitonta siideriä ja lonkeroa.Mikko Haapanen / Yle

Jukaksi esittäytyvä helsinkiläismies viettää tipatonta tammikuuta ja aikoo kiertää ruokakaupan juomahyllyn kaukaa. Hän suostuu kuitenkin arvioimaan korvikeoluiden valikoimaa.

- Se on surkea! Mutta sen takia se varmaan on surkea, kun ne ei käy kaupaksi, Jukka arvelee.

Tiedotusvälineissä levisi äskettäin uutinen Terveyden edistämisen keskuksen teetttämästä kyselystä, jonka mukaan jo joka neljäs suomalainen valkaisee nenäänsä tammikuussa. Kyselyjen mukaan siis tipattoman tammikuun suosio kasvaa, mutta oluenystävälle vaihtoehtoja on kuitenkin yhä niukasti.

Kysynnän ja tarjonnan laki

Alkoholittomia tai ykkösoluita on kolmella suurella panimoyrityksellä Hartwallilla, Olvilla ja Sinebrychoffilla kullakin korkeintaan kaksi. Ja silloinkin mukaan mahtuvat vaalea ja tumma. Olvi ei valmista alkoholitonta lainkaan.

- Tämä johtuu ihan puhtaasti kysynnän ja tarjonnan laista. Eletään markkinataloudessa, ei suunnitelmataloudessa. Me valmistetaan sitä, mikä menee kaupaksi, sanoo brändi- ja viestintäjohtaja Olli Heikkilä.

Alkoholin poistaminen oluesta on vaikeaa ja kallista. Sinebrychoff ja Hartwall valmistavatkin alkoholittomat oluensa ulkomailla. Hartwallilta todetaan, ettei kotimaiseen tuotantoon ole ainakaan toistaiseksi kannattanut sijoittaa. Ykkösoluet kuitenkin valmistetaan Suomessa.

Tilastoista ei tukea tipattomalle

Tipaton tammikuu ei näy erityisenä myyntipiikkinä vähäalkoholisten oluiden myynnissä. Olvin Olli Heikkilä epäileekin kyselytuloksia, joiden mukaan 25 prosenttia suomalaisista viettäisi tammikuussa tipatonta. Myyntilukujen perusteella suomalaiset eivät vietä tipatonta tammikuuta.

- Eivät vietä tipatonta tammikuuta eivätkä vietä tipatonta helmikuutakaan, Heikkilä tyrmää kyselyt.

Isojen panimojen alkoholijuomien myynti on tammikuussa keskimäärin noin 10 prosenttia pienempi kuin helmikuussa, mutta Heikkilän mukaan se johtuu siitä, että ihmisillä on joulun jäljiltä rahapula ja lahjapulloja jemmassa. Alkonkaan myynnissä ei perinteisesti ole ollut suurta eroa tammi- ja helmikuussa. Helmikuussa tosin on myyntipäiviä hieman vähemmän.

Ruokakaupassa asioivan Jukan havainnon mukaan kyselyjä ei ole erityistä syytä epäillä.

- Ainakin minun tuttavapiirissäni aika monet pitää (tipattoman). Johtuuko lienee siitä, että on sen verran kova kulukki muuten niin tarvitsee totaalisen breikin, että saa hermoja ja elimistöä lepuutettua, Jukka pohtii.

Alkoholittoman myynti kasvussa

Markkina on pieni, mutta Hartwallin markkinointi- ja viestintäjohtaja Tuomas Kahri kertoo yhtiön alkoholittoman myynnin olevan kasvussa. Hän myös uskoo myynnin painottuvan "jossakin määrin" alkuvuodelle. Sinebrychoff kertoo kehittävänsä uusia tuotteita. Viestintäjohtaja Marja-Liisa Weckströmin mukaan alkoholittomilla panimotuotteilla on jo merkitystä panimolle.

- Nämä tuotteet ovat saaneet hyvän jalansijan, ja ison panimon osalta voidaan puhua jo merkittävästä tuotteesta.

Tipatonta tammikuuta viettävä Jukka ei alkoholittomille lämpene. Maku ei ole kovin erikoinen, eikä alkoholittomassa oluessa ole "potkua".

- Pidän alkoholittomia oluita aika vaisuina. Jos pitää olla alkoholitonta tai lähes alkoholitonta olutta, niin ostan sitten ykköstä.

Lähteet: YLE Uutiset

Lue seuraavaksi