Mitä kiinteistönvälittäjät oikein mainostavat?

Asuntomarkkinoilla on syytä olla hereillä. Tarjolla on jos jonkinlaista ehdokasta ja näitä kaikkia yrittävät kiinteistövälittäjät saada myydyksi. Risto Lasila pohtii suunvuorossaan kiinteistövälittäjien myyntityötä.

Suunvuorot

Kevät on kaupanteon aikaa. Piinallinen ja pimeä talvi on pian takana ja kansa lähtee katsastamaan uusi kämppiä. Olen monesti miettinyt kiinteistövälittäjien myyntityötä. Myydäänkö siinä asiakkaalle asuntoa vai ulkona olevia lenkkipolkuja tai latuja.

Välittäjän tekstin täytyy sopia lehdessä muutamaan riville, jotka eivät saisi luvata liikaa. Joten turvaudutaan vakioteksteihin: loistava mahdollisuus, halutulla alueella, täältä harvoin tarjolla, näppärät neliöt, tehokas tilan käyttö, hyvä pohja tai peräti uniikkikohde, ensimmäinen näyttö, terveyskeskus lähellä tai golf-kenttä vain 30 kilometrin päässä.

Ensinäytöllä mainostettua asuntoa on saatettu myydä jo kuukausikaupalla parin muun kiinteistövälitysliikkeen palstoilla.

Kiinteistövälittäjä tai neuvottelija on tietysti elämänsä rakosessa. Kauppa pitäisi saada syntymään, kun toimeksianto on otettu vastaan. Hirveän näköinenkin luukku olisi saatava kaupaksi, uudelle onnelliselle omistajalle.

Talossa voi olla piileviä remontteja, remuavia naapureita, paljon yksinään räksyttäviä koiria, kissoja, uteliaita pihapoliiseja, hankalia osakkaita, joille ei mikään asia tai uudistus ei kelpaa.

Asuntomarkkinoilla on myös selviä kiertopalkintoja ja riippakiviä, joista pitäisi päästä eroon, mutta ne näyttävät putkahtavan säännöllisesti seuraavan toimiston listoille. Näin on esimerkiksi putkiremonttia odottavissa taloissa.

Parketit, kaakelit, hellat ja talon hyvä peltikatto ovat myös myyntivaltteja. Mutta joskus asunnosta tai kiinteistöstä on pelkästään lehti-ilmoituksessa jonkun oksan, peltonäkymän tai veneen kuva. Mitä siitä ostaja kostuu.

Sisustetun tai peräti oikein stailatun asunnon myynti on varmaan helpompaa, kuin reikäisen ja seinistään kirjavan, riisutun, kauhtuneen lukaalin välittäminen.

Totta puhuen - monesta ilmoituksesta puuttuvat ne tärkeät taloustiedot, esimerkiksi asunnon hoitovastike. Myös talon muut taloustiedot ovat keskeisiä, mutta kuinka moni asuntokauppias tajuaa niitä itsekään. Siksikö asuntokauppiaallekin on helpompi puhua lattioista, vessoista ja lähialueen pururadoista.

Lähteet: Yle Lahti / Risto Lasila