Kilpailu autohuollossa kiristyy hitaasti

Euroopan laajuiset pyrkimykset kilpailun lisäämiseksi autokorjaamoalalla ovat kasvattaneet vain hitaasti automerkeistä riippumattomien huoltamoiden markkinoita Suomessa. Edelleen yli kaksi kolmasosaa uusien autojen korjauksista tehdään merkkihuolloissa. Kesällä päätettyjen aikaisempaa selkeämpien EU-säännösten uskotaan parantavan merkeistä riippumattomien korjaamoiden asemaa.

talous
Autoja korjaamon hallissa
YLE

Huoltamokilpailun vapauttamisessa on kyse merkittävästä autoalan uusjaosta. Alan niin sanottu jälkimarkkina, kuten korjaamo ja varaosabisnes, vastaa kahdesta kolmasosasta koko alan tuloista.

Huoltamoiden välinen kilpailu on lisääntynyt varsin hitaasti Suomessa. Etenkin uusissa alle seitsemän vuotiaissa autoissa merkkikorjaamoilla on edelleen vahva ote. Lähes 70 prosenttia uusista autoista huolletaan TNS Gallupin tutkimuksen mukaan merkkikorjaamoissa. Teknisen kaupan liiton johtajan Heikki Ojanperän mukaan tietoa vaihtoehdoista ei ole kuluttajilla riittävästi.

- Kuluttajainformaatio on keskeistä. Eli yleisesti tietoa vaihtoehdoista pitäisi saada kuluttajille enemmän, sanoo Teknisen kaupan liiton johtaja Heikki Ojanperä.

Kuluttajalle huoltamokilpailun vapautumisen pitäisi näkyä jo autokaupassa. Automyyjä ei voi enää määrätä autoa merkkihuoltoon takuiden säilymisen ehtona. Merkeistä riippumattomalle korjaamoyrittäjälle säännös puolestaan avaa pääsyn automallien teknisiin tietoihin ja huolto-ohjeisiin. Lopputuloksena pitäisi olla laajempi huoltamotarjonta ja kireämpi hintakilpailu.

Kilpailua naapurista ja kotimaasta

Autojen teknistyminen vaikeuttaa varsinkin pienten yrittäjien mukaantuloa markkinoille. Uusien automallien huoltoon tarvittavien pelkkien erikoistyökalujen hinta nousee merkkiä kohden kymmeniin tuhansiin. Merkkikorjaamossa uskotaan, että keskittyminen vain yhteen merkkiin on kilpailuvaltti myös tulevaisuudessa.

- Osaamme tehdä huollot nopeasti ja tehokkaasti. On hyvin vaikea osata 20 erilaista automerkkiä niin, että sen pystyisi tekemään tehokkaasti, Fordin myyntijohtaja Matti Koponen.

Uutta huoltamoketjua uusien autojen huoltoon suunnittelevalle Atoy-Groupille EU-säädökset turvaavat laajentumisen etenemisen. Atoy Groupin toimitusjohtaja Jyrki Mäen mukaan merkkikorjaamojen asemaa haastavat tulevaisuudessa keskisuuret ja suuret yritykset. Pienille riittää työsarkaa Suomen ikääntyneessä autokannassa.

- Uskon että toimijat tulevat vahvemmin ketjuuntumaan entistä vahvemmiksi liittoutumiksi. Jos katsotaan kauemmaksi tulevaisuuteen, niin uskon, että syntyy yksi iso jälkimarkkina niin, että toiset keskittyvät auton myyntiin ja toiset auton huoltamiseen.

Kilpailun kiristymisestä kertoo Pohjoismaiden suurimman varaosa- ja huoltamoketjun rantautumine Suomeen viime vuoden lopulla. Myös S-ryhmä on laajentamassa korjaamopalveluitaan ABC-asemillaan.

Lähteet: YLE Uutiset / Matti Keränen