Vaarallisia autoja pääsee katsastuksesta läpi

Katsastuksessa ei aina löydetä suuriakaan vikoja, joten jopa turvallisuudeltaan vaarallisia autoja pääsee katsastuksesta läpi, kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tutkimustensa pohjalta. Trafi huomauttaa samalla, ettei katsastustoiminta aina täytä lain mukaisia vaatimuksia.

Kotimaa
Autokatsastuksen taso osoittautui surkeaksi.

Liikenteen turvallisuusvirasto testasi katsastajien tarkkaavaisuutta pääkaupunkiseudulla viemällä katsastukseen käytetyn auton, jossa oli selkeitä ja suuria vikoja. Testissä oli mukana 20 katsastuspaikkaa.

Testin maksimipisteet olivat yhdeksän, jos kaikki viat löytyivät ja katsastaja arvioi ne oikein. Keskiarvoksi tuli vain 3,7 pistettä. Vielä 2000-luvun puolivälissä vastaavissa testeissä pistekeskiarvot olivat 4,8 - 7,5.

Valvontaa pitää parantaa

Liikenteen turvallisuusvirasto kehottaa testinsä perusteella yrityksiä kohentamaan omaa valvontaansa ottamalla käyttöön ja tehostamalla laatujärjestelmiään. Ulkopuolinen valvonta ei Trafin mukaan yksi riiitä.

Trafin testissä käytettiin vuosimallia 2002 olevaa autoa, jossa oli kuusi vikaa. Erityisen iso vika oli alatukivarren laakeroinnin huomattava välys taka-akselissa.

Muita suuria vikoja oli renkaiden nastaero ja tuulilasin halkeama kuljettajan näkökentässä. Muut viat olivat hyvin tyypillisiä näin vanhalle autolle.

Sääntöjen mukaan yksikin kolmesta suuresta viasta olisi pitänyt johtaa auton hylkäämiseen. Lisäksi kolmesta eri viasta korjauskehotuksen saanut auto olisi pitänyt hylätä.

Trafin mukaan autojen hylkäysprosentti on koko ajan pienentynyt, vaikka samalla autojen keski-ikä on noussut. Vuonna 2007 hylkäysprosentti oli 28,06, kun alkuvuonna 2010 lukema oli 25,6.

Lähteet: YLE Uutiset