Koe uusi yle.fi

3D:n katselu kännykässä onnistuu ilman laseja

3D on tulossa vauhdilla kämmenlaitteisiin. Valmistajat lupaavat, että katseluun ei tarvita erilisiä laseja. Kolmiulotteisen kuvan tulo lisää haasteita myös bittejä välittäville operaattoreille.

tiede
Kuvitteellinen 3d-puhelin.
YLE/Uutisgrafiikka

CIE (Center for Internet Excellence) on Oulun yliopiston yhteydessä toimiva tutkimuskeskus, jossa ovat mukana myös Nokia ja siruvalmistaja Intel. Laitoksen johtaja Heikki Huomo sanoo, että viihdesisällöt ohjaavat nykyisin pitkälti tietotekniikan kehitystä.

Mitä merkitsee 3D:n tulo kämmenlaitteisiin?

- Kännykässä on ehkä helpompi luoda 3D-näyttö. Tarvittava katsomiskulma on kapea, ja käyttäjä pitää laitetta kädessään siten, että laitteen ja silmän suhteellinen asema on sopiva ja vakio. Tämä on kohtuullisen helppoa varsinkin 3D-median osalta. Se on hieman vaikeampaa jos kyseessä on peli, joka käyttää esim g-sensoreita liikkeen tunnistukseen. Televisioissa lähes kaikki laitteet vaativat vielä erilliset 3D-lasit. Askeleita otetaan, ja noin 20 tuuman laitteita voi jo katsella ilman laseja.

Miten merkittävästä tekniikan muutoksesta on kysymys?

- Kysymyksessä on samanlainen kehitys kuin oli värinäyttöjen tulo puhelimiin hieman yli 10 vuotta sitten. Toisaalla samalla analogialla peruspuhelimesta muotoutui nykyisen kaltainen medialaite, mikä ei olisi ollut mahdollinen ilman korkean resoluution värinäyttöjä. Itse laitteen kannalta kyseessä ei ole teknologiahyppy sinällään, palveluiden osalta varmaan 3D- näytöt tuovat hyvin paljon uusia mahdollisuuksia. Elokuvia ja muuta media- ja pelisisältöjä tuotetaan yhä enemmän.

Pelkästään siis viihdekäyttöön?

- Viihde ajaa asioita eteenpäin tällä hetkellä kädessä pidettävissä laitteissa, ja uskallan ennustaa että myös laajemmin tietokoneiden osalta. PC-puolen kehityksen ajurina ovat olleet mm. graafiset pelit. Muu hyötykäyttö ei millään olisi voinut perustella investointeja ja kehitystä,joka kotitietokonepuolella puolella on tapahtunut. Sama on käymässä ammattimaisille kädessä pidettäville laitteille.

RIM lähti businessmarkkinasta mutta iPhone, Android ja MeeGo tulevat vasemmalta ohi kuluttajasovellusten so. pelit ja median raivaamana. Business-puolella on on lisäksi mukana aina organisatooriset hitaudet, joita kuluttajasovelluksissa ei ole.

Toimiiko 3D hyvin kaikissa käyttöjärjestelmissä?

- 3D-näyttö, kuten värinäyttökään, ei ole mitenkään spesifinen käyttöjärjestelmään. Kaikki käyttöjärjestelmät saadaan kohtuullisella insinöörityöllä tukemaan 3D-sisältöä

Mitä 3D vaatii matkapuhelinverkoilta?

- Suomessa meillä on vielä erityisesti "mobiilisyndrooma". Katsomme aina, milloin tulee seuraava systeemi kuten 4G-verkko jne. Maailmalla katsotaan enemmän, missä ja miten kuluttajat saavat langattomat bitit laitteseensa sitoutumatta lähes uskonnollisella innolla mobiiliin laajakaistaan.

- Lyhyellä ja erityisesti pidemmällä ajanjaksolla Wi-Fi pohjaiset verkot tuottavat merkittävän määrän langattomasta liikenteesta näihin "syöppöihin" laitteisiin. Jos sisältö on striimattuna verkon yli, niin rikasta sisältöä varten tarvitaan paljon bittejä.Kysymys on myös aina laadusta.

- Oulussa on PAN Oulu Wi-Fi -verkko joka kattaa laajasti kaupunkia 1 300 tukiasemalla. Verkkoon pääseen ilmaiseksi ilman rekisteröitymistä. Tässä verkossa on kuukausittain yli 20 000 uniikkia käyttäjää, josta vähemmistö on läppäreitä. Noin vuosi sitten kämmenellä pidettävät mobiililaitteet ohittivat lukumäärissä läppärit.

Milloin toteutuu 3D-hologrammi, ja voisimme puhua edessämme olevalle "virtuaali" henkilölle?

- Prinsessa Leia ei ole vielä mahdollinen. Spielberg oli todella visionäärinen luodessaan ko. paradigman Star Wars -elokuvaansa jo kohta 30 vuotta sitten.

Lähteet: YLE Uutiset / Arto Nurmi