Talvella ajotaidot ovat arvossaan

Viime päivien lumisateet ovat nostaneet talviajotaidot taas kunniaan. Apua liikkeellelähtöön voi saada mm. kääntämällä auton luistonestojärjestelmän hetkeksi pois päältä. Käsijarrukäännös ei liikenneopettajan mukaan ole talviajotaito.

ajo-opetus
Ruuhkainen tie lumisade.
Yle

Kun autoa yrittää saada liikkeelle pysähdyksistä, tarvitaan sekä kaasun että kytkimen yhteistyötä, muistuttaa liikenneopettaja Marko Virtanen Autokoulu Ilveksestä Tampereella.

- Kaasua mahdollisimman vähän ja kytkintä hyvin varovasti, että pyörä lähtee eteenpäin.

Virtanen kertoo, että apua liikkeelle lähtöön voi saada myös kytkemällä tekniikkaa hetkeksi pois päältä.

- Luistonestojärjestelmä kannattaa ottaa pois päältä, kun autoa käynnistetään liikkeelle. Sitten takaisin päälle, kun on liikkeellä.

Turvavälit talvella erityisen tärkeitä

Jarruttamiseen menee talvella jopa viisinkertainen matka kesäaikaan verrattuna.

- Auto ei pysähdy kuin kesällä, vaikka alla olisivat uudet renkaat.

Jos kuivalla asfaltillla menee 10 metriä 40 kilometrin nopeudesta, tällä säällä jarrutusmatka on 40-50 metriä. Nyrkkisääntö on se, että pitäisi talvella 3 sekuntia etäisyyttä edellä ajavaan.

- Ota kiintopiste, josta lasket rauhassa kolmeen, Virtanen opastaa.

- Kunnon turvaväli lisää ajomukavuutta muutenkin, kun esimerkiksi lumipölly vähenee. Silloin ei tarvitse tuijottaa edellä olevan takavaloja, vaan näkee jo muutakin.

Talvella oppii parhaiten ajamaan

Liikenneopettaja Marko Virtanen kertoo, että ajamisen opettelun kannalta eletään nyt hyvää aikaa. Moni kuitenkin vierastaa ajo-opetusta talviaikaan.

- Moni ikävä kyllä siirtää parilla kuukaudella. Tullaan mieluummin maalis-huhtikuussa.

Ajo-opetukseen kuuluu nykyään liukkaan kelin opetusta ja liikenneopettaja soisi harjoitusta muillekin.

- Liukkaan kelin harjoittelusta on hyötyä kaikille, suosittelen. Monesti pääsee kokeilemaan uutta tekniikkaa, jos lähtee vaikka autoliikkeen sponsoroimaan tapahtumaan.

Autoissa yleistyvät tekniset järjestelmät avittavat kuljettajaa, mutta niidenkään varaan ei liikaa voi laskea. Paras ajonvakauttaja on edelleen kaasupolkimen ja ohjauspyörän välissä.

Käsijarrukäännös ei ole talvitaito

Talviaikaan moni innostuu testailemaan omia ajotaitojaan esimerkiksi tyhjillä parkkipaikoilla. Käsijarrukäännöstä liikenneopettaja Marko Virtanen ei lue tarvittaviin talviajotaitoihin. Päinvastoin.

- Se on vaativa juttu ja siinä voi tulla pahojakin tilanteita.

Käsijarrukäännöksen sijaan Virtanen suosittaa korttelikäännöstä.

- Mieluummin korttelikäännös, jos ajaa harhaan. Ensin vasemmalle, sen jälkeen kolme kertaa oikealle, Virtanen neuvoo.

Liikenneopettaja Marko Virtasen talviliikenteen ABC on simppeli.

- Kiire pois, pidä kunnon turvaväli, hiljennä hieman nopeutta.

Lähteet: YLE Tampere