1. yle.fi
  2. Uutiset

Mobiili matkaopas neuvoo turistin katsomoon asti

Kosketusnäyttö, gps, kartat, nettiyhteys, multimedia. Moni kantaa kaikkea tätä nykyään taskussaan tai ehkä olkalaukussaan. Mihin enää tarvitaan painettuja tai lihaa ja luuta olevia matkaoppaita?

Kotimaan uutiset
Jenni Anttila kädessään iPhone
YLE/ Mikko Haapanen

Tällaisia kysymyksiä nousee mieleen matkailun megatapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa. Matkamessuilla on muutaman päivän ajan esitelty älypuhelimissa ja tablettitietokoneissa toimivia matkaopassovelluksia. Jenni Anttila, 28, oppi nopeasti käyttämään mobiilia Tukholman-opasta älypuhelimella.

- Syömään pitäisi päästä. Kahvilat... näytä kartalla... näyttääks tää sitten missä mä oon, että mä osaisin suunnistaa tähän kahvilaan...?

Kyllä. Käyttäjä näkee itsensä kartalla pallukkana, joten suunnistaminen on helppoa. Tukholmaan keväällä aikova Anttila otti mobiilioppaan heti omakseen, kun kuuli, ettei sovelluksesta tarvitse erikseen maksaa.

- Tämä on ilmainen sovellus niin pitää se tosiaan ladata! Anttila naurahtaa.

Nettiyhteyttä ei ulkomailla tarvita

Tukholman-opas on tehty suomalaisen What a map -yrityksen alustalle. Saman yrityksen alustalle on tehty myös esimerkiksi englantilaisen jalkapallon ystäville räätälöity Lontoon-opas, joka sisältää karttojen ja yleisten nähtävyyksien lisäksi esimerkiksi tietoa stadioneista ja niiden sijainneista. Zoomattavasta kartasta voi katsoa jopa oman paikan katsomossa.

Jenni Anttilaa arvelutti, vaatiiko mobiilioppaan käyttö matkakohteessa nettiyhteyttä, sillä netin käytöstä ulkomailla voi koitua iso lasku. Ei vaadi, vakuuttaa yrityksen toimitusjohtaja Antti Saarinen.

- Ne voidaan ladata kerran kotimaassa taikka hotellin wifi-verkon läpi, jonka jälkeen se ei aiheuta nettiliikennettä, Saarinen sanoo.

Myös kotimaan kohteisiin on yhä enemmän mobiilioppaita. Vasta hautomosta kuoriutuneen Zonearin perustajaosakas Markku Haukijärvi esitteli messuilla Tampereen historiallisen tehdasalueen opasta. Opas sisältää kartan lisäksi muun muassa tarinoita alueen teollisesta menneisyydestä.

Brändin näköinen opas

Verkossa on paljon vastaavia sovelluksia, joista jotkut hyödyntävät Googlen karttoja ja Wikipedian tietoja. Zonear räätälöi oppaansa asiakkaan toivomusten näköiseksi. Haukijärvi uskoo yrityksensä liikeideaan.

- Meillä on ennen kaikkea yksi vahvuus - brändättävyys. Eli tilaajan, matkakohteen tai tapahtuman brändi ja visuaalinen ilme saadaan hyvin vahvasti esille.

Mobiilit alustat ovat käteviä oppaita, koska niihin on teknisesti helppo saada ääni kertomaan ympäristössä olevista kohteista, tarvittaessa eri kielillä.

Erilaiset taskutietokoneet mullistavat ennen näkemättömän nopeasti ihmisten arkea, ja nyt Tampereen Fabriikkiinkin voi tehdä opastetun kierroksen milloin vain. Mobiilipalvelurityksen perustanut entinen Nokia-insinööri ei kuitenkaan usko vievänsä leipää kenenkään suusta.

- Matkaoppaitahan on paperisia tai sitten on lihaa ja verta olevia. Kummallekin on varmasti omat kysyntänsä, Markku Haukijärvi sanoo.

Mobiilioppaassa on myös nurjat puolensa

Ihmisen hahmon ottanut opas antaa varmasti pakettimatkalaiselle turvaa ulkomailla. Jotkut myös yksinkertaisesti inhoavat kulutuselektroniikkaa.

Yhden kaupallisen yrityksen, esimerkiksi matkanjärjestäjän, mielen mukaan räätälöity palvelu voi myös ohjata ja kaventaa käyttäjän valinnanmahdollisuuksia, kun tietoa ei voi ulkomailla kilpailuttaa käyttämättä ilmaiseksi nettiyhteyttä.

Tukholman mobiilioppaasta ja kosketusnäyttöpuhelimestaan innostunut Jenni Anttilakin keksi heti pari älypuhelimen haittapuolta. Miten ne toimivatkaan pakkasella?

- Akku voi loppua ja näin, että siinä on ne omat haasteensa.

Tuntemattomassa ympäristössä on siis ehkä yhä hyvä kantaa myös paperista karttaa mukana.

Lähteet: YLE Uutiset / Mikko Haapanen

Lue seuraavaksi