Suomalaisen dokumenttielokuvan voima on sen monipuolisuudessa

Helsingissä käynnistyy tiistaina 25.1. DocPoint -dokumenttielokuvafestivaali. Festivaalin pääteemana on Kongo, jonka lisäksi DocPoint esittää muun muassa valikoiman suomalaisen dokumenttielokuvan klassikoita. Pitkän linjan elokuvantekijän Pirjo Honkasalon mukaan suomalainen dokumenttielokuva elää vahvaa nousukautta. Tämä johtuu ennen kaikkea sen monipuolisuudesta.

kulttuuri
Turkiksiin pukeutunut nenetsi-nainen tundralla
Anastasia Lapsui, Markku Lehmuskallio

Kymmenvuotisjuhlavuottaan viettävän DocPoint-festivaalin suomalaisten elokuvien esityssarjassa on painotettu elokuvia, jotka liikkuvat fiktion ja dokumentaarisuuden välillä. Pirjo Honkasalon mielestä suomalaisen dokumentin voima on siinä, että se taipuu monenlaiseen lajityyppiin.

- Dokumenttielokuva on muuttunut viime aikoina huomattavasti enemmän kuin näytelmäelokuva. Aikaisemmin dokumenttielokuva miellettiin koulun juhlasalissa hurisevaksi projektorielokuvaksi, jossa näytetään jotakin opettavaista. Dokumenttielokuva on parin-kolmenkymmenen vuoden aikana vallannut oikeastaan kaikki lajityypit. Se voi olla täysin subjektiivista, se voi kertoa sisäisistä asioista, se voi kertoa maailman tapahtumista, Honkasalo sanoo.

Honkasalon mukaan dokumenttielokuva on levittäytynyt kaikkiin tyylilajeihin, kun taas näytelmäelokuva polkee konservatiivisesti samassa muodossa.

- Se on yksi syy miksi siirryin tekemään dokumenttielokuvia. Tunsin, että dokumenttielokuvan puolella on paljon suurempi ilmaisunvapaus, sanoo Honkasalo.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Sarianna Kankkunen