Kuluttajavirasto: Pakkasherkkä iPhone voitava palauttaa kauppaan

Kuluttajavirasto vaatii Applelta selvitystä iPhonen pakkasongelmista. Kuluttajaviraston mukaan Suomessa myynnissä olevan laitteen on toimittava suomalaisissa talviolosuhteissa. Kuluttajavirasto toteaa, että kaupan voi jopa purkaa, mikäli myyjä ei ole ostohetkellä kertonut iPhonen käytön rajoituksista.

Kotimaa
Nainen puhuu iPhoneen.
YLE

Pakkasessa toimimattomuus on käyttöä sen verran selvästi rajoittava tekijä, että kuluttajan on saatava tämä tieto jo ostohetkellä.

- Se, että myyjä on tämän asian etukäteen kertonut, on hyvin olennainen asia. Jos sitä ei ole kerrottu, niin sitten on kuluttajalla mahdollisuus vaatia jopa kaupan purkua, sanoo Kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola.

Yleensä kaupan purku edellyttää laitteessa oleva vikaa, mutta Kuluttajaviraston mukaan asiakkaalla on mahdollisuus vaatia virheseuraamuksia jo etukäteen, mikäli ostaja aikoo käyttää puhelintaan ulko-olosuhteissa.

Apple ei ota kantaa pakkasongelmiin

Kuluttajavirasto laatii parhaillaan listaa kysymyksistä, joihin se vaatii iPhonen valmistajayhtiöltä Applelta vastauksia. Selvitystä halutaan siitä, miten talviolosuhteet puhelimeen vaikuttavat ja miten niistä kuluttajille kerrotaan. Kuluttajavirasto haluaa erityisesti tietää, onko myyjiä ohjeistettu kertomaan pakkasrajoituksista asiakkaille etukäteen.

Applen suomalaisen yhteyshenkilön mukaan yhtiö ei ole toistaiseksi ottanut kantaa pakkasongelmiin. Applellä ei kuitenkaan ole Suomessa virallista tahoa tai henkilöä, joka saa antaa iPhonesta medialle lausuntoja. YLE Uutiset on torstaina pyytänyt suomalaisen yhteyshenkilön kautta emoyhtiöltä iPhonen pakkasenkestävyyteen liittyviä tietoja.

- Ehkä kannattaa nyt varoa näitä pakkaskelejä, käyttää puhelintaan sisällä ja odottaa, miten Apple suhtautuu tähän jatkossa. Ryntäys kauppoihin ei ole järkevä tässä vaiheessa, sanoo Kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola.

Lähteet: YLE Uutiset / Marcus Ziemann