VR:n Joensuun varikolle jää vain pikahuolto

VR:n Joensuun varikko supistuu merkittävästi. Yhtiö on päättänyt, että Joensuuhun jää ainoastaan Itä-Suomessa liikennöivän junakaluston pikahuolto eli pienten vikojen korjaukset.

Joensuu
VR:n varikko Joensuussa.
YLE / Heikki Haapalainen

Varikon päällikkö Tapio Ohtonen toteaa, että Joensuun kannalta pahempi vaihtoehto toteutui. Henkilöstölle on jo kerrottu yt-neuvotteluista, jotka koskevat kaikkia noin 35 työntekijää. VR:n yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu myöntää, että työntekijämäärä pienenee Joensuussa olennaisesti.

Yt-neuvottelut alkavat 7. helmikuuta ja kestävät toukokuulle. VR:n kunnossapidon uudistuksessa on tavoitteena säästää noin 20 miljoonaa euroa vuodessa.

"Rajuus yllätti"

Joensuun varikolla on sulateltu apein mielin yhtiön ilmoitusta töiden rajusta vähentämisestä. Pääluottamusmies Pekka Haimakainen kertoo, että supistussuunnitelmia osattiin kyllä odottaa, mutta niiden raajuus yllätti.

- Meillä on totuttu siihen, että asioita tehdään järkevästi. Nyt näyttää olevan sellainen tilanne, että pannaan pienet paikat lihoiksi. Ei välitetä miten käy itse kunnossapitotoiminnan.

Haimakainen pelkää, että kaluston laatu tulee huononemaan.

- Rautatiepalvelut huononevat silloin, kun kunnossapito on jossakin muualla kuin siellä, missä laitteet vikaantuu.

Junakakaluston pikahuolto pystytään tulevaisuudessa hoitamaan Joensuun ratapihalla olevassa pikkuhallissa. Tämä tietää sitä, että punatiilinen, kulttuurihistorialisesti arvokas vanha veturitalli jää virattomaksi.

- Ehkä sille löytyy joku museaalinen käyttö, pääluottamusmies Pekka Haimakainen aprikoi.

Lähteet: YLE Pohjois-Karjala