1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Helsingin ravintolat

Tipaton tammikuu ei näy Helsingin ravintoloissa

Ravintola-ala on jälleen kasvussa toissavuonna notkahtaneiden myyntilukujen jälkeen. Yleinen talouskasvu ja ruuan arvonlisäveron alentaminen ovat piristäneet myyntiä Helsingin ravintoloissa, joskin alkoholimyynnin alamäki jatkuu.

Helsingin ravintolat
Nainen pitelee viinilasia
Yle

Helsingin ravintolaelämää eivät uudenvuodenlupaukset hiljentäneet. Pikakysely Helsingin keskustan ravintolassa osoittaa, että tipaton tammikuu on muodista mennyt juttu.

- Siitä ei ole ollut mun ystävä- tai tuttavapiirissäni koskaan mitään puhetta, en muista ainakaan, tuumii Inkeri Corner.

Saman toteaa Mari Ollila.

- Ei, mä en tiedä ketään, joka viettäisi tipatonta tammikuuta, ehkä puheissa, mutta todellisuudessa ei.

Olli Etelälahti sentään tietää jonkun, joka on laittanut korkin kiinni alkuvuodeksi.

- Kyllä se aika harvinaista on, kyllä mä siis muutaman henkilön tunnen, en kovin montaa kyllä.

Ravintoloissa vilskettä riittää

Ravintoloiden vuosi 2011 onkin lähtenyt rivakasti liikkeelle. Alan kannattavuus kääntyi jo loppuvuodesta ensimmäisen kerran nousuun parin vuoden alavireisyyden jälkeen. Virgin Oil Co:n johtaja Petri Mälkiä on mielissään vilkastumisesta.

- Jos verrataan tämän vuoden myyntiä ja viime vuoden myyntiä, niin kauppa käy hyvin. Voidaan olla erittäin tyytyväisiä, että kaikilla tuoteryhmillä meillä - alko, olut, ruoka - ollaan positiivisessa suunnassa, jos verrataan viime vuoteen.

Nousujohteisuus perustuu lähinnä ruokailuun, sillä alkoholin kulutus ravintoloissa on laskenut jo 15 vuotta. Katukuvassa se näkyy olutkuppiloiden katoamisena. Matkailu- ja Ravintolapalvelut -yhdistyksen tutkimuspäällikkö Heikki Lankinen povaa jatkossakin huonoja aikoja kaljapaikoille.

-Kyllähän niille huonosti käy ja se on jo tähänkin mennessä ollut tilastoista havaittavissa, että juomavaltaisissa pienissä paikossa on sekä kysyntä että tarjonta hyvin voimakkaasti laskenut. Tämä näkyy varsinkin täällä pk-seudulla, jossa Viron tuontialkoholin vaikutus on selvempi kuin muualla maassa keskimäärin.

Viini maistuu helsinkiläisille

Oluttuoppien kallistelun tilalle on pääkaupunkiseudulla tullut viini. Pääkaupunkiseudulla viinin suosion kasvu näkyy selvästi. Siitä haetaan lisäpotkua myyntiin myös Virgin Oil Co:ssa, kertoo ravintolan johtaja Petri Mälkiä. Mälkiän mukaan tiskin henkilökunnan puolella ollaan entistä aktiivisempia.

- Päivän sana on lisämyynti, myyntiaktiivisuus, se, että myydään mieluummin pullo kuin lasillinen esimerkiksi pariskunnalle. Ennen vanhaan semmonen lisämyynti koettiin tyrkyttämiseksi, voi olla vieläkin jossain määrin, mutta näkisin sen hyväksi palveluksi.

Lähteet: YLE Helsinki

Lue seuraavaksi