1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Tytöt päättävät itse lehtiensä sisällöistä

Lukijat osallistuvat itse yhä enemmän nuortenlehtien tekemiseen. Toimitukset keskustelevat lukijoidensa kanssa muun muassa facebookissa, jossa liikkuu kymmeniä tuhansia nuortenlehtien faneja. Vaativin yleisö ovat tytöt, sillä pojille kelpaavat yhä perinteiset lehdet.

Demin päätoimittaja (vt.) Satu Koivisto seuraa lukijoita facebookissa. Kuva: YLE

Suuressa aikakauslehtitalossa Helsingissä käydään läpi Suomen kuumimman poikalehden vedoksia.

Julkaisu on lähes kolme kertaa luetumpi kuin sen lähimmät kilpailijat, jotka kertovat autoista ja peleistä.

Kuusikymmentävuotias Aku Ankka on suomalaisten 12–17-vuotiaiden poikien ykköslehti, sitä lukee yli 130 000 varhaisnuorta, mutta samanikäiset tytöt haluavat enemmän.

– Sitä voisi tietysti ajatella, että tytöt kypsyvät vähän poikia nopeammin, ja siirtyvät sitten lukemaan sellaisia lehtiä, joissa on juuri heille tärkeitä asioita, Aku Ankan päätoimittaja Jukka Heiskanen pohtii.

Lehtiä lukijoiden ehdoilla

Tyttöjen mielenliikahduksia seurataan erityisen tarkasti Suomen aikakauslehtitaloissa. Markkinoilla on useita julkaisuja, jotka kilpailevat 12–17-vuotiaista tytöistä. Aku Ankkakin pärjää kisassa hyvin, mutta tyttöjä kiinnostavat erityisesti tytöille tehdyt lehdet.

Nuortenlehtien sisältöjä tehdään jo nyt pitkälti tyttöjen ehdoilla. Lehdet kysyvät lukijoiltaan, kenestä pitäisi julkaista seuraavan numeron juliste. Lukijat vaikuttavat myös kansikuvan valintaan.

Esimerkiksi Demin kanteen päätyy aina kansainvälinen julkkisnainen, jonka sadunhohtoinen elämä voi tuntua lähes saavuttamattomalta.

– He ovat ehkä tarpeeksi kaukaisia tähtiä, ja kiinnostavat siksi niin kovasti lukijoita, päätoimittaja Satu Koivisto Demistä kertoo.

Facebook tärkeä työkalu

Lehtien facebook-ryhmistä ja nettisivuista on tullut toimitusten tärkeimpiä työkaluja. Niiden avulla kuulostellaan kohderyhmän mielenliikkeitä.

– Meillä on todella suosittu nettisivusto sekä aktiivinen facebook-ryhmä. Siinä on tällä hetkellä yli 32-tuhatta ihmistä, Demin päätoimittaja kertoo.

Tyttöjä kiinnostavat lehdissä erityisesti ihmissuhdeasiat, terveys, viihde ja muoti.

Esimerkiksi aiemmin musiikkilehtenä tunnettu Suosikki joutui profiloitumaan uudestaan, koska suurin osa sen lukijoista on tyttöjä.

Lehti teetti viime keväänä kokeiluna lukijoillaan kokonaisen numeron ja hanketta jatketaan taas, koska palaute oli niin rohkaisevaa.

Mix lähti nousuun tyttöjen avulla

Lukijakadon kanssa paininut Mix-lehti lähti puolestaan muutamia vuosia sitten uuteen nousuun, kun julkaisu räätälöitiin tiukasti yksinomaan tytöille.

Tyttöjen lehtisuhde tyttölehtiin päättyy kuitenkin aikanaan, Demin päätoimittaja Satu Koivisto.

– Kyllä se siellä kohderyhmän yläpäässä tapahtuu, siinä 17–19 vuoden iässä. Siinä vaiheessa ehkä ne kysymykset, joita käsittelemme eli miten seurustellaan ja miten suudellaan ovat jo aika lailla opittuja ja tuttuja asioita.

Poikien ykkösmedia Aku Ankka pitää kuitenkin otteessaan pitempään, päätoimittaja Jukka Heiskanen.

– Yksi tällainen hyvä epävirallinen mittari on se että kun kävelee junassa omalta paikalta ravintolavaunuun, niin voi laskea kuinka monella varusmiehellä on Aku Ankan taskukirja kädessä.